Heeft Shanghai het in zich om een wereldstad te worden?

Een wereldstad is een stad die belangrijk is op mondiaal niveau qua economische-, politieke- en culturele aspecten. Tot de wereldsteden behoren tot nu toe Parijs, Londen, Tokyo en natuurlijk New York.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (2)

Shanghai ís al een wereldstad; de 1ste economische(handels-)metropool van China,met zo'n 18 miljoen inwoners de állergrootste stad van China en behorend tot de top 10 grootste steden ter wereld.

Het heeft moderne wolkenkrabbers,een rijke cultuur (zowel oud-Chinees als modern,met als laatste grote theaters,uitgaanscentra,winkelcentra e.d.),het heeft één der grootste en snelst groeiende havens ter wereld en het is één der politieke brandpunten van China (dat zélf zo groot is als geheel Europa!).

Dus ja: in álle opzichten een wereldstad

Toegevoegd na 6 minuten:
top 10 der grootste steden ter wereld:

1) Tokio; 36.000.000 inwoners
2) Mumbay (vroeger: Bombay): 24.000.000 inw.
3) Mexico City: 22.500.000 inw.
4) Caïro: 22.000.000 inw.
5) Seoel: 21.500.000 inw.
6) Saõ Paulo: 21.000.000 inw.
7) Delhi: 20.000.000 inw.
8) Rio de Janeiro: 19.000.000 inw.
9) SHANGHAI: 18.000.000 inw.
9) Jakarta: 16.000.000 inw.
10) Karachi: 15.000.000 inw.

Toegevoegd na 10 minuten:
discutabel is de positie van New York: in sommige modellen heeft deze wereldstad met voorsteden,zoals New Jersey erbij gerekend, 21.500.000 inwoners,maar zónder al deze suburbs,"maar" 8.000.000 inw.

Wanneer dus de voorsteden(suburbs) zouden worden meegerekend,stijgt New York Metropolitan Area--zoals Groter New York dan genoemd wordt--- naar de (gedeelde) 5de plaats (met Seoel).

Toegevoegd na 3 uur:
trouwens: Shanghai en Rio de Janeiro "zweven" beiden een beetje tussen de 18 tot 20 miljoen inwoners,vandaar de ---ongelukkige---top 10; houd echter in gedachten dat deze cijfers in korte tijd kunnen wijzigen....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik weet niet waar jij jouw informatie vandaan hebt, maar ik heb Wikipedia er eens bijgepakt (wereldsteden): de geleerden zijn het er niet over eens, maar dat er meer wereldsteden zijn dan de 4 die jij noemt is wel duidelijk. Ik denk trouwens ook dat Shanghai wel in het rijtje thuis hoort, alleen al vanwege de economische aspecten. En wat te denken van Stadstaten? Singapore, Hong Kong en Dubai b.v.?