Alle plenaire vergaderingen van de Eerste en Tweede Kamer worden sinds 1849 woordelijk vastgelegd in de Handelingen, van commissievergaderingen wordt een beknopt verslag gemaakt. Zo kan iedereen nalezen wat er in het parlement is besproken. Vroeger werden er eerst aantekeningen in steno gemaakt en heetten de notulisten: stenografen. Tegenwoordig wordt ook alles op band vastgelegd en is het niet nodig om steno te gebruiken. Sindsdien heet de dienst van de stenografen Dienst Verslag en Redactie. De medewerkers van de Dienst Verslag en Redactie, die ook voor de Eerste Kamer werken, maken geredigeerde verslagen van al die Kamervergaderingen. Maar hun werk is meer dan alleen vergaderingen verslaan; zij redigeren bijvoorbeeld ook nota’s en onderzoeksrapporten. .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je schrijft: "Alle plenaire vergaderingen van de Eerste en Tweede Kamer worden sinds 1849 WOORDELIJK vastgelegd", maar dat klopt helaas niet. Minister Donner heeft het gepresteerd om meerdere keren diverse versprekingen van hemzelf uit de verslagen te laten halen omdat hij dat maar 'verwarrend' vond. Zodoende vallen de opmerkingen van de oppositie indertijd, die wel in de verslagen zijn opgenomen, niet goed te begrijpen.
Dit is een vorm van geschiedvervalsing waarover in de 2-e kamer helaas te weinig ophef over is gemaakt.
Ja dat zijn ze, en ja dat is nodig, de handelingen (letterlijke teksten) worden nog steeds bijgehouden en dat gaat niet op een andere manier.
Als je goed oplet zul je ook zien dat ze korte tijd achter elkaar aan die tafel zitten, daarna wordt alles achter de schermen uitgewerkt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ Had je nog tegoed.
Zie bron. Als ze er wel weer zitten is de bandrecorder stuk. (Denk ik)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"Tegenwoordig wordt ook alles op band vastgelegd en is het niet nodig om steno te gebruiken."

Het eerste antwoord had ik ook al gevonden op de site van de Tweede Kamer, maar geeft m.i. geen antwoord op de vraag waarom ze er nu nog wel zitten. Zie citaat hierboven. Gisteravond, tijdens het debat zaten ze er weer. Waarom, als ze nu geluidsband gebruiken?

Ik ben daar wel benieuwd naar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor het maken van een verslag van een vergadering is het handig om de hele context van die vergadering te kennen, inclusief de non-verbale communicatie. Die context mis je als je alleen een geluidsopname hebt.

In de Tweede Kamer wordt bijvoorbeeld wel eens iets uit de bankjes geroepen, buiten de microfoon. Dat staat dan niet op de band. Als degene die op dat moment het woord heeft op die opmerking reageert, is het niet echt handig om 'm niet op te nemen in het verslag. Anders hangt die reactie immers in de lucht.