Waarom werken er zoveel mensen bij de overheid?

Ik snap niet waarom er zo verschrikkelijk veel mensen bij de overheid werken. Elke gemeente heeft een stadhuis waar een heel leger aan mensen werkt, en dan heb je nog waterschappen, de provincie en natuurlijk nog alle ministeries en weet ik veel wat nog meer.

Maar wat spoken die mensen nou eigenlijk uit?

Dit is trouwens niet als aanval bedoeld maar ik vraag het me gewoon af. (:

Wat voor belangrijke taken moeten er nou vervuld worden dat er zoveel mensen bij de overheid werken?

Ik snap het land geregeerd moet worden enzo maar zijn daar nou zoveel mensen voor nodig?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5.4K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je bedoelt waarom er zoveel mensen in dienst zijn bij de overheid en door de overheid (dus ons) betaald worden?
Want je weet waarschijnlijk niet hoeveel mensen er daar werken.

Antwoorden (9)

Die vraag heeft de nieuwe regering zich ook gesteld en gaat daarom drastisch snoeien in deze banen. Dus je vraag is terecht en als het goed is wordt er de komende 4 jaar iets aan gedaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ze zijn al een jaar of 12 bezig met snoeien in het aantal ambtenaren, alleen, tot nu toe nemen ze alleen maar ambtenaren aan om die de boel af te laten slanken;-(
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben zo'n gesnoeide ambtenaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is ook het nare ervan, om jou te snoeien hebben ze er 2 aangenomen.
Uit ervaring weet ik dat veel ambtenaren een groot deel van de tijd volstrekt nutteloos bezig zijn: vergaderen, overleggen, beleidsnota's vol onbegrijpelijk ambtelijk jargon volschrijven waar niemand wat van snapt en die niemand leest. Veel ambtenarij bestaat puur omwille van het creëren van banen. Dat klinkt allemaal erg negatief, ik weet het, maar ik ben de zakelijke dienstverlening gewend en daar ben je gewoon altijd bezig voor en met de klant. Die is koning, daar doe je alles voor. Bij de overheid loopt men niet zo hard, want ja, morgen zijn die burgers er toch weer met hun eisen en hun klachten en dan doe je als ambtenaar gewoon keurig wat je moet doen, van 9 tot 17.00 uur. Bureaucratie in stand houden en verder niet te veel nadenken over dingen. Het loon wordt toch wel uitbetaald dankzij alle belastingen. Als men het ambtenarenbestand zou halveren is er nog geen man overboord. De wereld draait gewoon door hoor. We hadden maandenlang geen regering, zogenaamd, maar alles loopt zoals het lopen moet.

OK, beetje cynisch, maar goed.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik voel een hele cynische grap opkomen over 'man overboord' en de verdronken schipper van het voetveer in het Amsterdam-Rijnkanaal afgelopen vrijdag, een collega van mij, ambtenaar bij Rijkswaterstaat. Maar ik denk dat ik het maar laat. -
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het klinkt misschien raar maar je heb wel voor een groot deel gelijk. Ik ben werkzaam geweest bij de gemeente en er kan niets gedaan worden of er moeten eerst tien mensen over beslissen dus ik ben ook een voorstander van snoeien in de overheid
Zo maar wat voorbeelden, die laten zien dat er veel goed werk gedaan wordt bij de Overheid, maar ook veel gereorganiseerd en ingekrompen wordt. Ik ben ook zo'n afgevloeide ambtenaar.

Arbeidsinspectie: Handhavings- en uitvoeringsorganisatie van het Nederlandse ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW).
Bevordert de naleving van de wetten op het terrein van arbeidsbescherming en bestrijdt arbeidsmarktfraude. De prioriteit ligt bij het aanpakken van ernstige schendingen van de wet.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Arbeidsinspectie
http://www.arbeidsinspectie.nl/
De Arbeidsinspectie is al enorm ingekrompen: Veel minder kantoren, centralisatie en veel minder mensen.

Voedsel en Waren Autoriteit
Agentschap van het Ministerie van VWS, [landebouw, Natuur en Voedselkwaliteit] dat zich bezig houdt met voedselveiligheid en productveiligheid.
http://www.vwa.nl/
Reorganisatie: Als voorbereiding op de fusie per 1 januari 2012 hebben de Algemene Inspectiedienst (AID), de Plantenziektenkundige Dienst (PD) en de Voedsel en Waren Autoriteit (VWA) hun organisaties bijeengebracht in een tijdelijke werkorganisatie van de nieuwe Voedsel en Waren Autoriteit.
Minder kantoren, minder mensen.

Gemeenten:
Huisvesting, verkeer, fietspaden, wegen, metro, bussen, trams, groenvoorziening, speeltuinen, wegenaanleg, recreatie, toerisme, parkeren, woonruimte, ontwikkeling van nieuwe woonwijken, bestemmingsplannen, paspoorten, geboortebewijzen, milieu, onderwijs, genoeg scholen van genoeg soorgen, grof huisvuil storten, vuilnis ophalen, toezicht gevaarlijke stoffen, riolen onderhouden, gezondheidszorg, cultuur, schouwburg, theater,
http://www.overheid.nl/zowerktdeoverheid/wievormendeoverheid/degemeente#par1

Toegevoegd na 8 minuten:
Dan heb het nog niet gehad over politie, waar veel te weinig mensen zijn om het werk goed te doen. Schande dat er dierenpolitie bij komt, terwijl er te weinig mensen zijn voor de vrouwenhandel en de kinderporno.
En over de brandweer: kun je die missen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een afgewogen antwoord. Mijn complimenten! +
ronron1212
13 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord!
Mijn eerste echte baan was bij een gemeente. Daar ging het er echt heel anders aan toe dan bij de bedrijven waar ik daarna gewerkt heb. Er heerst een hele andere cultuur, zonder de druk en efficiëntie die in vooral beursgenoteerde bedrijven wel heerst. Zo had ik een collega die een kantoor voor zichzelf had en hoofdzakelijk in puzzelboekjes zat te werken. De enige persoon die dat werk deed, niemand die vraagtekens zette bij het feit dat hij een jaar nodig had voor werk dat in een paar maanden klaar had kunnen zijn. Een praatje maken hier en daar kon volop. Zo waren er wel meer dingen waar gewoon niet op gelet werd. Geen doelstellingen die elk jaar scherper werden gesteld. Er zijn procedures voor procedures en veel ambtelijk gedoe omdat dat nou eenmaal altijd zo ging... Nu is het slechts een persoonlijke ervaring, maar het is wel opvallend dat er veel van zulke verhalen zijn. Eigenlijk zouden overheids instanties, ook semi, ook aan targets moeten voldoen...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kan in de commerciële sector ook voorkomen. Hoe groter een bedrijf is, des te groter is de kans dat er vage functies ontstaan. Zolang de aandeelhouders vertrouwen houden kan dat lang zo doorgaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja dat zal best voorkomen, maar over het algemeen wordt er toch beter gelet op resultaten om de aandeelhouders tevreden te stellen, die drive of motivatie ontbreekt omdat gemeenten en dergelijke zich niet op een vergelijkbare wijze hoeven te verantwoorden aan de regering. Ik denk dat het goed zou zijn als dat wel zou moeten.
Is het je ooit opgevallen hoe de meeste mensen bij de overheid werken? Zet ze eens een weekje bij de grote M neer, denk je niet dat ze dan 2 weken nodig hebben om bij te komen?

Ik denk dat hier gewoon het probleem zit: te weinig capaciteit per werknemer. Vergeet ook niet dat veel mensen die het voor het zeggen hebben, zeg maar de leiders vaak de waarde van het (belasting / gemeentegeld ) niet (willen) kennen. Voor je het weet heb je al heel wat "vijfde wielen", oftewel overbodige krachten. Ook het eventueel verduisteren van geld wordt een stuk makkelijker als er minder overzicht is (dit is geen aanval, maar hypothetisch).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ga er maar vanuit dat op de laagste niveaus hard gewerkt wordt - en het minst verdiend.
Mag jij raden op welk niveau het eerst gesnoeid wordt...

(Ik werkte ergens waar ze 3 jaar geleden bezig waren met een Nieuw Systeem. Dat ging moeizaam, hop, 7 [!!] zeer duur betaalde interimmers binnengehaald om dat Nieuwe Systeem op gang te helpen. Inmiddels zijn ze net zo ver als 3 jaar terug: het Nieuwe Systeem zal binnenkort ingevoerd worden. Dat zeggen ze dus al 3 jaar, en al die tijd zwaar betalen aan die interimmers en de 'laagste' medewerkers eruit schoppen wegens bezuinigingen...)

Er zijn veel mensen nodig. Maar veel dingen zouden ook simpeler kunnen, als je diensten en producten anders indeelt, anders laat verwerken, anders laat toekennen.
(Ik zeg CIZ, ik zeg CAK... Dat moet toch beter kunnen...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoeveel mensen er bij de overheid werken ?
Niet zo veel, maar degenen die dan wel werken, werken ook meteen hard.
Als alle niets-doeners en kantjes-af-lopers eruit geknikkerd zouden worden, kan de helft naar huis.
Mijn vader heeft de laatste jaren als ambtenaar gewerkt, nadat hij zich 40 jaar rotgewerkt had als kleine zelfstandige. Sindsdien kwam hij depressief thuis. Schandalig hoeveel belastinggeld weggesmeten wordt naar mensen die er geen zak voor doen, de goeden natuurlijk daar gelaten.
In de gang op zijn werk hing een bordje met de tekst : Graag goed rechts houden in de gang, zodat er geen botsing ontstaat tussen degene die te laat komt en degene die te vroeg naar huis gaat."

Dat zegt genoeg lijkt me.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je bedoelt waarom er zoveel mensen in dienst zijn bij de overheid en door de overheid (dus ons) betaald worden.
Want je weet waarschijnlijk niet hoeveel mensen er daar echt werken.
Je kun je afvragen van welke taken het de moeite waard is om door een overheid vervuld te worden en of die op een efficiënte manier worden uitgevoerd. De beantwoording van de laatste vraag lijkt mij het meest belangrijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij mijn clubje (RWS) werken we al een aantal jaren aan 'de markt, tenzij', oftewel: als we het niet zelf hoeven te doen, doen we het ook niet zelf. We houden alleen nog in de gaten of de markt het goed doet voor de bv Nederland. Je wil niet weten wat een bakken rotzooi die markt op zeer efficiënte wijze aan ons aflevert omdat die zelfde markt er heel veel belang bij heeft om lekker inefficiënt aan het werk te blijven voor diezelfde overheid. Geld rondpompen heet dat. Schijnt ook heel goed te zijn voor de bv Nederland. Dus wie houdt wie nu voor de gek?