Is in deze zaak sprake van extremistische moslims of "gewone" moslims

http://www.nu.nl/binnenland/2359790/christenasielzoekers-bedreigd-moslims.html

En krijgen deze mensen nu toch een verblijfsvergunning of is het na religieus geweld gewoon klaar voor ze en worden ze teruggestuurd?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (5)

Het gaat hier blijkbaar om gewone moslims; Er wordt niet op in gegaan. Wel geeft de stiching aan dat het volgens hun niet klopt.

"Het Centraal Orgaan opvang asielzoekers (COA) herkent zich ''absoluut niet'' in de uitkomsten van het onderzoek. ''Veiligheid en leefbaarheid is de kern van ons opvangwerk. Mocht dit voor individuele bewoners in het geding komen, dan treffen wij passende maatregelen." "

Dat zou aanduiden dat er geen gevolgen zijn voor de bedreigende partij; Als je een probleem niet erkent, heb je geen probleem en zijn er geen gevolgen voor de veroorzakers van het probleem, lijkt het.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is een semantische kwestie:

De één zal zeggen dat hun gedrag per definitie extremistisch is, en dit dus extremistische moslims zijn.

Dat is de gemakkelijke gedachtegang: dan kun je je namelijk vasthouden aan de cirkelredenering dat alleen extremistische moslims dit soort dingen doen, het woord 'extremisme' automatisch inhoudt dat het om een kleine groep gaat die de meerderheid niet vertegenwoordigt (anders zou het wel 'mainstream', 'gebruikelijk' of 'gemiddeld' heten), en dat dus het probleem niet zo groot is.

De ander zal zeggen dat iets dat zó algemeen voor lijkt te komen, geen kwestie meer is van extremisme, maar van een inherent probleem met een bepaalde groep. Zelf denk ik dat dat realistischer is. De valkuil hierbij is wel het gevaar om alle individuele leden van de groep over één kam te scheren.

Over de verblijfsvergunning: volgens mij is er nog steeds discussie over of en na hoeveel strafbare feiten asielzoekers een verblijfsvergunning geweigerd moet worden. En dat gaat nog om de asielzoekers die werkelijk ergens voor veroordeeld worden. Ik vrees dus dat de daders verder de normale asielprocedure zullen doorlopen, waarbij een verblijfsvergunning al dan niet wordt toegewezen zónder dat dit soort gedrag een factor is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het heeft weinig met extremistisch te maken
het is een mentaliteits en verdraagzaamheids kwestie .
het respect voor anders denkende kunnen opbrengen
wat moslims over het algemeen niet kunnen ,maar het wel van anderen verwacht richting moslims.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het gaat in deze kwestie om normale mensen die vanuit een hele benarde situatie in een andere benarde situatie terecht zijn gekomen. Vluchtelingen zijn net als andere mensen gewone mensen. Ze hebben een eigen achtergrond en hebben vaak verschrikkelijke dingen meegemaakt, dingen die wij ons niet voor mogelijk kunnen achten.
Wat de COA heel duidelijk aangeeft is dat het niet puur een religieuze kwestie is. Het enige wat we weten is dat de media en een stichting die graag de media-aandacht krijgt iets heeft geroepen over een mogelijke religieuze kwestie. We weten eigenlijk niets, want er is niet een strafrechtelijk onderzoek geweest. Niet dat een onderzoek in een justitieel kader heilig is, maar dat is nog het meest objectieve instrument dat je kan bedenken in dit geval om te oordelen of er in de individuele situaties sprake is van een misdrijf en welke motivatie erachter zit.

Met andere woorden: ja het gaat om gewone mensen met een eigen geloof en alles eigen wat ze maar eigen kunnen hebben zoals alle mensen op de wereld. En we kunnen niet op basis van een subjectief media artikeltje oordelen dat mensen zouden moeten worden teruggestuurd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb het item op Uitgesproken van de EO met enige verbazing bekeken. De suggestie werd gewekt dat agressors in de Centrale Opvang Asielzoekers (COA) rustig hun gang kunnen gaan, terwijl ik dagelijks ervaar hoezeer de mensen van het COA er bovenop zitten om zowel de orde als de leefbaarheid in AZC's te handhaven. Er zijn heel duidelijke regels en als die niet nageleefd worden staan er sancties op, waaronder verwijdering uit de Centrale Opvang. Is er sprake van strafbare feiten, dan wordt er aangifte gedaan bij de politie.

Ik heb sterk de indruk dat hier een paar incidenten (die komen absoluut voor) worden opgeblazen tot een tendens waar niets mee gedaan wordt. Als je het mij vraagt is dit een vorm van stemmingmakerij en angst zaaien voor moslims.

(Ik werk niet voor het COA maar wel in een AZC)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Is wat je nu schrijft niet precies waar het vaak om gaat, ontkennen van een probleem dat er wel degelijk is maar het niet willen zien zodat het verder rot en uiteindelijk leidt tot problemen als het omhoogkomen van mensen als Wilders etc? Ik kan me namelijk niet voorstellen dat dit verzonnen is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@cuca: op welke grond kun jij je niet voorstellen dat dit verzonnen is? Het is overigens absoluut niet wat ik zeg. Ik had het over opblazen van incidenten. Ik hoop niet dat je uit mijn woorden begrijpt dat de aanstichters daarvan niet aangepakt moeten worden. Ik dacht dat ik daar heel duidelijk over was. Als ik ergens een verschrikkelijke hekel aan heb is het wel aan intolerantie en onrecht, ongeacht door wie die bedreven worden. De twee christenen, die aan het woord kwamen in de reportage kunnen best ter goeder trouw zijn maar misschien is hun verhaal gekleurd door traumatische ervaringen in het land van herkomst. Of mag ik dat niet zeggen? Ik ben niet altijd even enthousiast over de manier waarop de EO journalistiek bedrijft. De medische zorg aan asielzoekers is enkele jaren geleden zeer eenzijdig en tendentieus zwartgemaakt door diezelfde EO. 't Is een politiek gevoelig onderwerp, dus dat hapt lekker weg bij Jan Publiek, die doorgaans al een mening heeft, die hierdoor extra gevoerd wordt.