Waarom vinden 7 van de 8 Nederlanders politici onbetrouwbaar?

Dat meldt Spits vandaag:

http://www.spitsnieuws.nl/archives/binnenland/2009/05/politici.html#more

Deze vraag is gesteld op vrijdag 15 mei 2009.

Bij het sluiten van de vraag: Dank voor de antwoorden!

Antoni
14 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

De resultaten uit het verleden. Ondanks dat deze geen garantie voor de toekomst geven, is het wel een indicatie wat je mag verwachten. Daarnaast zijn sommige mensen blijkbaar niet helemaal op de hoogte van ons poldermodel; als politieke partij 1 A zegt en politieke partij 2 zegt b dan komt er waarschinlijk C uit. Dat kan je uitleggen als liegen of als een compromis. Daarnaast is het voor de media leuker om zaken te melden die fout gaan dan zaken die goed gaan. Daarnaast spelen zijn sommige politici echt corrupt bezig. Je hoort regelmatig verhalen over politci die onterecht van bepaalde regelingen gebruik maken, privé zaken declareren enzovoort.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Omdat ze onbetrouwbaar zijn... minstens 7 van de 8 politici...

Dus de Nederlander kan nog steeds goed zien...

En een goede politicus is een politicus die ze nog niet gepakt hebben...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat ze hun eigen geloofwaardigheid voortdurend ondermijnen op alle mogelijke manieren : beloftes niet houden, macht verwerven en behouden , met de wind draaien , nutteloze zaken in een gunstig daglicht stellen, gebrek aan prioriteiten, weinig besef van het reeële leven, nastreven van status, mediageil en af en toe een eerlijke idealist die dan door zijn collega's in een hoekje gedrumd worden met veel retoriek.En deze situatie geldt ook in het Verenigd Koninkrijk, Belgie, Frankrijk en Italië waar de Graaicultuur de heilige Graal vervangen heeft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het grote probleem met politici is dat ze een publieke functie hebben gekozen. Dit is vaak ook meteen een vorm van ijdelheid en machtswellust. De ironie die iedereen ook wel een beetje voelt zit hem dan ook in het feot dat ze enerzijds een collectieve gedachte aanhangen maar tegelijk puur voor zichzelf een positie nastreven die geschoeid is op hele menselijke hebberigheid. Macht is namelijk stiekem een groter goed dan geld. En geloof me er zijn weinig politici die berooid aan hun einde komen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat 7 van de 8 Nederlanders geen flauw benul hebben wie al die politici zijn. Onbekend maakt onbemind. Vooral als ze ook nog eens veel macht hebben. Zo'n onderzoek zegt dus helemaal niets of dat onze politici wel of niet betrouwbaar zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De politici moeten besluiten nemen in naam van ons allemaal. Omdat velen van ons weer iets anders vinden, moeten zij daarover debatteren, geven en nemen, soms met iets minder of iets anders genoegen nemen dan ze aanvankelijk wilden, om ergens anders weer te kunnen scoren.

Veel mensen begrijpen dit spel niet zo, hoewel het wel de basis en de kern is van democratie. Zo kun je samen een samenleving inrichten die vitaal en met slagkracht op veranderingen reageert.

Het niet-geheel-zekere, het flexibel reageren op de mogelijkheden die zich voordoen, levert voor een hoop mensen onzekerheid op. En dat is iets waar de meesten een bloedhekel aan hebben en bang voor zijn.
Onzekerheid, stel je voor zeg. Dat kunnen we niet hebben. Als je eenmaal iets gezegd hebt moet je dat volhouden, wat er ook gebeurt. Zo vinden ze.

Nou wil dit niet zeggen dat er geen onbetrouwbare politici zijn, die zijn er welzeker. Bijvoorbeeld zij die hard roepen over democratie, maar in hun eigen partij geen enkele, ik herhaal: GEEN ENKELE medezeggenschap hebben georganiseerd of zelfs maar toestaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Welke open deur zal ik eens intrappen?
- Resultaten uit het verleden
- Mensenkennis
- Mooie bergen beloven gedurende de verkiezingstijd, maar dit zelden waarmaken, met als argument de samenwerking met andere partijen, maar ondertussen oh zo blij zijn dat het plan niet uitgevoerd hoeft te worden...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zoals de waard is vertrouwt ie zun gasten he?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat (kennlijk) 7 van de 8 Nederlanders denken dat het gemakkelijk is om een land te besturen. Maar dat zegt meer over die 7 Nederlanders dan over de politici. Ieder mens sluit de hele dag door compromissen. In z'n werk, in z'n privé-situatie, "tegen" zichzelf. Omdat de meeste dingen niet zwart of wit zijn, maar grijs. Politici doen dat ook en da's maar goed ook. Het verwijt van 'onbetrouwbaarheid' treft meestal politici die vertellen waar ze naar streven en die vervolgens, als ze in de regering zitten, die doelen niet (helemaal) kunnen waarmaken. Maar als je (als kiezer) ze geen meerderheid geeft, moet je achteraf niet zeuren. Of nog erger, achter de rattenvangers van de SP of de PVV aanlopen omdat die zo fijn principieel zijn gebleven (maar helemaal NIKS voor elkaar hebben gekregen).
Geef mij maar mensen die bereid zijn vuile handen te maken.