Is iedereen gebaat bij wereldvrede?

Behalve de wapenindustrie, lijkt het mij dat iedereen gebaat is bij wereldvrede. Waarom is dit tot nu toe niet te realiseren? Als de wereld als 1 team samen zou werken om alle grondstoffen naar wens te verdelen, vrijheid van meningsuiting, geloof e.d. wereldwijd wordt ingevoerd etc.

Een soort; Verenigd Werelddom. Haalbaar?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik moet bij jouw vraag gelijk denken aan John Lennon´s imagine: "You may say I'm a dreamer
But I'm not the only one
I hope some day you'll join us
And the world will be as one"
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Prachtig!

Het beste antwoord

NEE, er zijn er heel veel gebaat met wereldoorlog...

Er moet een crisis komen willen mensen bereid zijn tot verandering... Dan moet er een leider opstaan en die krijgt nooit genoeg steun als er geen crisis is...
Als het water tot de lippen staat... Je kent dat spreekwoord wel, maar aan de lippen van wie? Juist ja, de vermogende mensen kunnen wat meer hebben, daar zijn ze het zelf nooit mee eens wat ik nu zeg, maar zo kun je het wel stellen...

Als het kalf maar niet verdrinkt ondertussen...

Wie gaan zich verenigen? Alleen maar gelijkgestemden toch... De wereld is nog zo een wirwar van persoonlijke motieven, dat voorlopig geen eenheid te verwachten valt... De spirituelen die nu overal bij bosjes uit de grond schieten, en dan heb ik het over werkelijke spirituele mensen, mensen die al één zijn... Mooi is dat toch, verbeter de wereld... (derde spreuk al)... Maar die spirituele mensen zijn al één en zo lang ze alleen zijn, dan lukt dat nog niet... Maar uit die hoek mag je de grote veranderingen van de zeer nabije toekomst verwachten...
En liefde verbindt, alleen liefde... Al het andere stoot af...

Er komt nog een dag dat alles op de aarde een uitdrukking is van liefde, hoe mooi zou dat niet zijn... Alleen de mens moet zich dat nog eigen maken, de rest is er al helemaal klaar voor en er bijna klaar mee...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

Ja dat zou fantastisch zijn, maar de werkelijkheid laat zien (en dat zal wel blijven) dat er altijd strijd wordt gevoerd om (absolute) macht te verkrijgen. Daarbij spelen culturele, historische en natuurlijk religieuze motieven een niet te verwaarlozen rol. En dan heb ik duivelse aspecten nog niet eens genoemd.....Zie dat maar eens mondiaal te regelen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit is helaas niet waar. Het ideale beeld dat je schets zou zo zijn als mensen naastenliefde hoger zouden stellen dan de liefde voor zichzelf. Kijk bv naar Bijen: Hier werkt het wel. Helaas zijn de mensen individualistisch in elkaar gezet, en zullen voor directe familie nog wel eens zichzelf te kort willen doen. Maar IN HET ALGEMEEN, zullen mensen niet eerst aan het algemeen goed, en daarna aan het eigen goed willen denken.

De socialistische structuur was gebaseerd rond het idee wat je nu aandraagt. Is gebleken dat de mensen die macht krijgen opeens besluiten dat socialisme goed is voor iedereen, behalve hun. En mensen blijken minder hard en minder goed te werken als er voor de persoon geen extra beloning in zit als het werk goed gedaan wordt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vrees het niet.
De genoemde wapenindustrie is natuurlijk een gevolg van de drang naar macht.
Op zich zou het natuurlijk te mooi voor woorden zijn maar dan moet eerst de gehele mensheid een karakterverandering ondergaan.

Daarnaast, hoe cru het ook klinkt zorgen de vele doden die direct of indirect vallen door de oorlogen er wel voor dat de bevolkingsgroei niet te explosief stijgt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Blijf vooral verder dromen.
Het is een mooie, maar niet een reële wens.

Grondstoffen naar wens verdelen gaat al niet lukken, er zijn altijd landen die meer menen te moeten hebben.
Eén team om de grondstoffen naar wens te verdelen... Wie zet je in het team? Om het eerlijk te doen moet elk land wel een afgevaardigde leveren, allemaal evenveel stemmen in het geheel... Ik zie daar ook al direct weer een fikse ruzie komen.

En vrijheid van meningsuiting bij de één levert direct weer meningen op die weer niet stroken met de levensovertuiging (religie) van de ander.
En dan hebben we het allesoverheersende woordje: "Macht" nog niet eens laten vallen. Er zijn nu eenmaal naties die daar niet zonder kunnen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nee we zijn hier in het westen absoluut niet gebaat om alle grondstoffen eerlijk te verdelen met andere landen, dat zou voor ons een gigantische ommezwaai zijn waar wel decennia voor nodig hebben en daar worden wij niet gelukkig van. Het klinkt heel egoistisch maar het is wel een realiteit.
Daarnaast is het gewoon niet haalbaar. Wat jij voorstelt klinkt als een soort communisme. Op zich een heel goed plan, maar het valt of staat met de bazen die het moeten uitvoeren. Ik kan geen voorbeelden noemen waarbij deze bazen zichzelf niet gigantisch verrijkt hebben.
Daarnaast is markteconomie een stimulans; je werkt om er rijk van te worden, of iig om er zelf iets mee op te schieten. Wanneer die stimulans wordt weggehaald, verdwijnt de motivatie, en gaat iedereen op zn luie gat zitten omdat er toch wel eten komt. Eerder zijn daar wel wat oplossingen voor gevonden door wat mensen de nek om te draaien maar dat is dan weer niet zo wereldvrede-achtig. Dit zou eigenlijk alleen kunnen werken als iedereen jouw ideaal heeft, en dat gaat niet gebeuren (tenminste, dat denk ik).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, voorlopig is dit niet haalbaar. Ik ben zelf al paranoid en begin te strijden als het om een hekje gaat van de buurman dat een stukje op mijn grond staat. Dus laat staan als het gaat om complete landen die discussies moeten gaan voeren over het delen van bronnen. Het land die de bronnen bezit wordt toch verarmd omdat we nu eenmaal leven in een wereld die opgedeeld is in stukjes. En als het ene stukje wat moet inleveren voor het andere stukje ontstaat er een verarming in het eerste stukje. En als jij een onderdeel bent van dat eerste stukje wil je dat gewoon niet en wellicht betekent het dat je niet kan voorzien in je lvensonderhoud. Sorry zie het dus gewoon niet gebeuren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"Behalve de wapenindustrie"...dat is ondertussen een behoorlijke industrie waar duizenden mensen voor werken. Dan heb je het hele millitaire systeem....honderden duizenden mensen....al die mensen zitten ineens zonder een baan...

Het is verschrikkelijk...

Maar aan de andere kant; "To secure peace is to prepare for war", ze hoeven niet ingezet worden natuurlijk...

Behalve de logistieke problemen zijn er daarnaast tal van andere zaken die moeilijker op te lossen zijn dan dat je zou denken, maar die staan nu al overal al voldoende gemeld....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
JA. Hier dan een enkeling die WEL vindt dat wereldvrede mogelijk is en dat we daar allemaal bij gebaat zijn. Kijk naar het lichtende voorbeeld van Europa. Eeuwenlang oorlogen tussen de staten en nu is er al jaren geen enkele oorlog gevoerd tussen de leden van de Europese Gemeenschap sinds de oprichting en is onderlinge oorlog zelfs ondenkbaar geworden. Om de doodeenvoudige reden dat het oplossen van problemen tussen staten aan tafel een stuk goedkoper is dan op het slagveld. Daarnaast bestaan er inmiddels veel betere methodes om 'lastige' staten tot de orde te roepen. Helaas zal de militaire industrie wel blijven proberen om zoveel mogelijk afzetmarkten te creeeren en worden legers nog steeds gezien als 'noodzaak' terwijl ze feitelijk meer problemen veroorzaken dan oplossen. Het zal nog wel even duren voor we van wereldvrede kunnen spreken. Een paar eeuwen, schat ik zo.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De traagheid van het realiseren van deze universele doelstelling ligt in het feit dat de mensheid verstrikt zit in zijn eigen wetten, enggeestigheden en bekrompenheid. Indien er morgen 100 Obama's rechtsstaan en dit luidop claimen als een natuurlijk recht zal de wereld wel in een gezonde stroomversnelling komen. De vraag is dan : zijn er 100 Obama's en hoeveel zullen er daarvan niet door de duistere machten van de wapenindustrie en andere spitstechnologie uitgeschakeld worden? "Si vis pacem, para bellum" Een romeins gezegde : indien je vrede wenst, bereid dan de oorlog voor. Staat nog steeds vooraan in de agenda van vele ceo's.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"Is iedereen gebaat bij wereldvrede?"

Nee.
Iemand die onrecht wordt aangedaan is niet gebaat bij vrede.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een mooie gedachte, maar helaas onmogelijk. In deze wereld draait alles alleen maar om geld en macht. Ook de verschillende huidskleuren, zorgen er voor dat wereldvrede alleen maar een begrip is.