Waar en in welk land hadden vrouwen voor het eerst stemrecht?

Sinds welk jaar hebben vrouwen stemrecht? En in welk land hadden de vrouwen voor het eerst stemrecht?
En in welke landen hebben de vrouwen nog géén stemrecht?

Alvast bedankt :)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.8K

Het beste antwoord

Algemeen vrouwenkiesrecht werd voor het eerst ingevoerd in 1893 in Nieuw-Zeeland...
Nederlandse vrouwen mogen vanaf het begin van de 20e eeuw stemmen...

Toegevoegd na 2 minuten:
Van bepaalde Arabische en Afrikaanse landen weet ik zeker dat de vrouwen daar geen stemrecht hebben, maar verder......
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

1881 Sommige Schotse vrouwen krijgen stemrecht in lokale verkiezingen.

Er is een hele leuke link met allemaal jaartijden en stemrecht voor vrouwen
http://www.gendergeschiedenis.nl/nl/dossiers/kiesregt.html
13 jaar geleden
Het vrouwenkiesrecht is het actief en passief kiesrecht van vrouwen. Algemeen vrouwenkiesrecht werd voor het eerst ingevoerd in 1893 in Nieuw-Zeeland.

Bij de grondwetswijziging van 1917 werd het passief kiesrecht voor vrouwen ingevoerd, tegelijk met het algemeen kiesrecht voor mannen. In 1918 werd Suze
Groeneweg voor de SDAP als eerste vrouw in de Tweede Kamer gekozen.

Op 15 mei 1919 diende het kamerlid Hendrik Pieter Marchant een initiatiefwet in tot instelling van actief kiesrecht voor vrouwen, waar, na de grondwetswijziging van 1922 in 1922 voor het eerst gebruik van kon worden gemaakt.
Bronnen:
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
Tijdbalk Vrouwenkiesrecht zie hier:http://www.gendergeschiedenis.nl/nl/dossiers/kiesregt.html
fremar