Is het niet in alle gevallen het meest tactisch voor de CDA om de formatie nu te laten klappen?

Tactisch met het oog op (potentiele) kiezers die al dan niet weglopen!

Toegevoegd na 10 minuten:
Bij mijn vraag neem ik aan, dat het beoogde kabinet geen lang leven beschoren zal zijn. Dus liever nu klappen, dan over een tijdje??

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Het verstandigste dat het cda had kunnen doen..was dat ze nooit aan deze onderhandelingen, aan deze heiloze weg, waren begonnen.

Ze zijn de club die onlangs de grootste verliezen heeft geleden en toch willen zij zij het doen voorkomen alsof ze in een machtspositie zitten.

Stel dat de regering, vvd, cda met steun van pvv er komt. Wat gebeurt er dan?

De vvd maakt, om te beginnen, de dienst uit en het cda moet meelopen en de mond houden. Vooral als de pvv leider oproerige taal uitkraamt..en reken er maar vast op dat dat komen gaat..

Op een zeker ogenblik barst de bom, mede onder invloed van de opiniepeilingen die alsmaar slechter voor het cda zullen gaan uitpakken.

De dissidenten steken de kop weer op en..pats..daar gaat het kabinet..

Vandaar dat ik het met jouw stelling eens ben..cda, stap er nu uit en beperk de schade tot die schade die jullie nu al (nodeloos) geleden hebben.

En brandt jullie handen niet nòg meer als onderhandelingsploeg!

Het Haagse pluche zal dit keer immers lang niet zo zacht zijn als wat jullie in het verleden onder de billen voelden!

Groet,

Ton
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Zeker niet, als deze minderheids club dit nu flikt wordt de PVV nog groter bij vervroegde nieuwe verkiezingen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik vermoed/vrees dat het CDA in alle gevallen klappen krijgt. En in het kabinet met gedoogsteun van de PVV,als dat voortijdig valt. En als dat kabinet er niet komt dan bij eventuele nieuwe verkiezingen.En tenslotte : mochten ze zich de komende 4 jaar kunnen handhaven in een kabinet met een andere signatuur dan komen ze over 4 jaar van een koude kermis thuis.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als het CDA kiest voor de PVV verliest het kiezers en als het CDA kiest voor links verliest het misschien nog meer kiezers.
Het CDA heeft zich altijd comfortabel in het midden weten te manoeuvreren omwille van de machtspositie en wordt nu eindelijk gedwongen kleur te bekennen.
Dat kost in elk geval kiezers.
Een tactisch spel om invloed (regeringsdeelname) ontkomt uiteindelijk toch niet aan de hamvraag: waar sta je nu eigenlijk voor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als er een rechts kabinet komt, dan zal die de rit uitzitten.
Ze praten alles nu uit en zullen ook enkel de thema's in de regering behandelen die nu besproken worden. Zie geen reden waarom het kabinet eerder zal vallen ...

Hetgeen we nu te zien kregen was gewoon een politieke show, om

- de machtsverhouding van het CDA aan de
onderhandelingstafel te versterken.
- de achterban van he CDA te doen geloven dat ze het echt wel moeilijk mee hebben, maar toch 'proberen'
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De tactische fout (als je over fout wil spreken in de zin van stemmenverlies) zijn door het CDA in de vorige kabinetten al gemaakt door niet naar de onvrede bij de kiezers te luisteren. Resultaat een halvering aan stemmen. In die situatie hadden ze nooit de onderhandelingen met de PVV aan moeten gaan. M.a.w. het leed is al geschied.
Actueel is nu:
* Verhagen is niet de ideale leider, maar ze hebben geen betere op dit moment.
* Nu stoppen is de dood voor Verhagen en een geschikte nieuwe leider is nog niet opgestaan.
* Als de onderhandelingen lukken, kan deze alsnog door de fractie worden afgewezen. Weer een aanleiding voor een machtstrijd en een mogelijke splitsing van het CDA.

Hoe deze klucht gaat eindigen is nog even onvoorspelbaar omdat er zo veel variabelen zijn en zelfs een overeenkomst met de PVV is zelfs mogelijk.
Hoe hij ook eindigt, de PVV zal de lachende derde zijn.