Moet de formatie anders geregeld worden?

Zou het de bestuurbaarheid van Nederland ten goede komen als na de verkiezingen gewoon de grootste partijen (in dit geval VVD, PvdA en PVV) een kabinet moeten vormen?

Ze maken de afspraken die ze kunnen maken en al het andere wordt in de kamer geregeld...

Het kabinet is dan toch in ieder geval de beste afspiegeling van de verkiezingsuitslag. En de dualiteit is terug in de politiek.

Toegevoegd na 19 minuten:
Stel dat ze geen keus hebben en domweg 4 jaar moeten...

rose
13 jaar geleden
1K

Het beste antwoord

Het zou m.i. beter zijn zo'n kabinet als jij voorstelt te formeren.
Maar...dan moeten ze wel alle 3 van goede wil zijn! Ben bang,dat het daar nog aan ontbreekt! Maar dat gepiel met zo'n minderheidskabinet is sowieso niets.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
rose
13 jaar geleden
Als ze geen keus hebben.... dan maken ze maar de best mogelijke afspraken en de rest komt later in de kamer aan de orde en wordt door de meerderheid beslist.

Andere antwoorden (2)

De duur van een kabinet wordt in hoge mate bepaald door de chemie die er tussen de ministers is.
Ik ben bang dat een kabinet met ministers van PVV en PvdA een uiterst kort leven beschoren is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Naar mijn mening wordt er in Nederland op juiste wijze geformeerd. De belangen worden goed afgewogen, de mogelijkheden worden onderzocht. Uiteindelijk ontstaat er een kabinet waar de meerderheid van de kamer achter staat, anders kan het niet regeren.
Dat het nu een moeizame (in)formatie is, is natuurlijk duidelijk gezien de complexe verkiezingsuitslag. Natuurlijk, rechts heeft gewonnen, maar een steun van 76 van de 150 zetels is nou niet zo riant om maar eens in een crisistijd stevige maatregelen te nemen.

Als je partijen forceert om met elkaar in een regering te zitten, zoals je voorstelt, dan is de kans op mislukking nog groter dan die nu al lijkt te zijn met de huidige gedachten over een minderheidskabinet.

Nee, de formatie moet blijven zoals die is, onderhandelen onder leiding van een informateur, dan een formateur, dan regeren. Het is een moeilijke weg, zeker nu, maar het is de enige weg die kan leiden tot enig resultaat.
itsme