Diplomatieke onschendbaarheid? (Zie extra uitleg.)

Van Baalen zegt: "Hij wijst erop dat de kans niettemin klein is dat Bouterse vrij zal gaan rondreizen. Op grond van een internationaal arrestatiebevel kan hij immers overal worden gearresteerd."

Maar heeft Bouterse wanneer hij president is en rondreist geen diplomatieke/presidentiele onschendbaarheid/immuniteit?

Toegevoegd na 7 minuten:
http://www.spitsnieuws.nl/archives/buitenland/2010/07/vvd_eu_moet_bouterse_weren.html

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (2)

Om aanspraak te kunnen maken op diplomatieke/ presidentiële onschendbaarheid, dient óók de (gast)staat de diplomatieke/ presidentiële onschendbaarheid van de persoon in kwestie te erkennen. Als een buitenland dus te kennen geeft, dat ze deze onschendbaarheid niet erkennen en de persoon er toch voor kiest, om naar het land af te reizen, dan kan hij dus wel worden aangehouden en worden vervolgt.

Bouterse is in Nederland bij verstek veroordeeld. Nederland erkent de onschendbaarheid van Bouterse niet. Mocht hij er voor kiezen, om naar Nederland te komen, dan kan hij opgepakt worden, zodat hij zijn straf alsnog kan uitzitten.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Erg duidelijk. +1 :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
maar niet correct !
Diplomatieke onschendbaarheid is een bij internationaal recht geregelde bescherming voor diplomaten tegen rechtsvervolging.

Ik denk niet dat Nederland dat kan maken om de onschendbaarheid van Bouterse niet te respecteren. Het arrestatiebevel is niet meer geldig van zodra hij als president geinstalleerd is.

Toegevoegd na 59 seconden:
Het enige wat Nederland kunnen doen is duidelijk maken dat hij niet welkom is en de toegang tot nederland ontzeggen !
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarom zou Nederland dat niet kunnen maken, m.a.w. waar baseer je dat op? Bouterse is toch echt zelf degene die mede president wil worden om juist dit soort gênante vertoningen te creëren. Van mij mogen ze hem ophalen, president of niet.