Dit is een typische vraag waar iedereen anders op kan antwoorden. Ik vind dat het koningshuis zich inderdaad wel nuttiger zou kunnen maken door zich meer in de politiek in te zetten. Dit betekent niet dat de koning de totale macht moet hebben. Maar een koning die alleen maar lintjes loopt door te knippen en leuke vakantiereisjes zit te maken zie ik niet als de beste oplossing.

Toegevoegd op 26-04-2009 10:31:26
Volgens mij moet het woord "koning" al aangeven dat het gaat om bepaalde macht dat deze persoon heeft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
een koning van het type Willem Alexander de eerste...
Niet meer en niet minder, of hij dat mag zijn dat weet ik niet, ik wens het hem wel toe...

Toegevoegd op 26-04-2009 10:24:36
de toekomst zal het leren...

Toegevoegd op 26-04-2009 10:42:46
de vraag lezen is niet mijn sterkste kand, dat zie je wel weer...

Met macht, precies zoals het nu is...
Hoe meer macht in den lande versnipperd is, hoe beter...
Macht corrumpeert, absolute macht corrumpeert absoluut...
Dus als Willem iets mag zeggen, dan wens ik hem dat...
De man lijkt me wel solide en meritocratisch een beetje vanwege zijn kennis van water...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Of ie nou wil of niet, politieke macht heeft ie toch wel. Hij zou een goede koning zijn als hij de democratie voorop stelt en alle banden met de politiek verbreekt. Pas dan kan je in Nederland spreken van een echte democratie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat hij net zoals zijn moeder op de achtergrond uiteindelijk heel veel macht zal uitoefenen op de politiek. Vergeet niet dat er nog steeds erg veel macht bij ons koningshuis ligt. Wat men ziet zijn doorgaans alleen de protoculaire punten van Koningin Beatrix. Dat wat Willem Alexander zal doen ligt in diezelfde lijn. Hier twijfel ik geen moment aan. Juliana en Emma stonden ook bekend om de macht die zij op de achtergrond op de politiek uitoefende...

Vergeet niet dat de Koningin en straks de Koning de uiteindelijke macht heeft in een monarchie. Dat dit in der loop van de twintigste eeuw beperkt is voor de ogen van het volk is iets anders. Maar de uiteindelijke macht ligt toch bij het staatshoofd...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lintendoorknipper en meer niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Willem heeft zelf al aangegeven dat hij er voor past alleen een lintenknipper te worden. Mijn persoonlijke mening is echter dat we niet in een democratie leven als er iemand politieke macht heeft die hij/zij heeft gekregen door overerving. En gezien de status van het koningsschap nu (benoemen van adviseurs etc) gebeurt dat nu. Dus wat mij betreft of het koningshuis eruit of alleen een lintenknipper.