Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland
Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (1)

Ik probeer het kort te houden.
Sinds de oprichting van Israël.

Israël wordt sinds de oprichting niet erkend door heel veel Arabische landen, waaronder ook Iran.
(Midden-Oosten conflict).

In 1979 werd Iran nog geregeerd door een sjah (dictatuur) die wel goed contact had met Israël.
Deze sjah werd door een opstand afgezet en de macht kwam toen in de handen van één persoon:
Ayatollah Khomeini (nieuwe dictatuur).
Khomeini verbrak alle banden met Israël.

Deze Khomeini steunde Hezbollah in Libanon.
Dit deed hij dmv geld en wapens.
Indirect (dus via Hezbollah) zijn de aanvallen op Israël door Iran altijd geweest, omdat Iran deze aanvallen ook financierde.
Hezbollah en Libanon zijn de afgelopen maanden ook veel in het nieuws.

De dood van Khomeini heeft niks veranderd aan de slechte band tussen Iran en Israël.
In 2006 is er een korte bloederige oorlog geweest tussen Hezbollah en Israël, wederom gesteund door Iran met wapens en geld.
Toen werd ook duidelijk dat Iran met een nucleair programma bezig is.
(Hierdoor zijn er nu dus ook zorgen vanuit Europa en de Verenigde Staten).
Iran zegt dat Israël van de kaart weggeveegd moet worden.

Kortom,
Indirect zijn de aanvallen altijd zo heftig en dreigend geweest (2006 meest bloederig), maar dan vooral door Hezbollah te steunen met wapens en geld.
Momenteel is Iran direct begonnen met aanvallen.
Ik weet niet wat Iran nog meer in petto heeft, want hun raketten zijn veel heftiger dan die vanuit Libanon en Gaza (recent).
(Lees meer...)
6 maanden geleden
ronron1212
6 maanden geleden
Er is dus nog nooit een rechtstreekse aanval geweest tussen Israël en Iran wat dat is de vraag
KleinDuimpje
6 maanden geleden
Klopt ronron1212, daarom staat er in mijn kortom (samenvatting) Indirect zijn de aanvallen…momenteel is Iran direct begonnen met aanvallen….
Maar goed dat je het ook nog eens onderstreept.
Bedankt!!
ronron1212
6 maanden geleden
Iran is niet begonnen maar Israel
TurfGraver
6 maanden geleden
Operatie True Promise.
13 april 2024
KleinDuimpje
6 maanden geleden
Hallo Ronron1212.
Ik probeer een neutraal antwoord te geven. Eerst zeg je dat de vraag is of er een rechtstreekse aanval is geweest.
Dat is geeneens de vraag. De vraag is of de relatie eerder zo heftig of dreigend is geweest. Nu zeg je dat Israël is begonnen.
Dat is niet neutraal.
Mijn begonnen verwijst naar het direct aanvallen ipv indirect. Ik heb geen zin om hier een politieke discussie te voeren. Weet wel dat Iran ook Hamas met geld en wapens hielp om 7 oktober 23 te steunen.
Dit gegeven staat los van mijn mening over de situatie aldaar.
ronron1212
6 maanden geleden
@TurfGraver ook hier was Israel de strijd begonnen
TurfGraver
6 maanden geleden
@ronron1212, dus toen was het ook al (direct) zo heftig tussen Israël en Irak.
Overigens had Israël toen niet Irak aangevallen of je moet de ambassade in Syrië als Irak beschouwen.
ronron1212
6 maanden geleden
@TurfGraver een aanval op een ambassade is een aanval op het land. Het is jouw reactie Operatie True Promise.
13 april 2024
Maar die was niet zo heftig als nu
TurfGraver
6 maanden geleden
Ok dus dat was geen "Er is dus nog nooit een rechtstreekse aanval geweest tussen Israël en Iran wat dat is de vraag"?
ronron1212
6 maanden geleden
@TurfGraver de vraag is heftig en dreigend geweest tussen Israël en Iran? zo heftig en dreigend nog nooit
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing