Zijn er wettelijke afspraken voor weervoorspellingen?

kan het bijvoorbeeld zo zijn dat als een bepaald instituut er wel heel erg vaak flink naast zit met tempratuur en regen, dat ze dan hun informatie niet meer openbaar mogen maken? Of in ieder geval niet meer in kranten zetten etc.? of geen instituut meer mogen zijn?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (6)

Jazeker! Waarom denk je dat Timoveef al zolang uit beeld is?! Dit zit te brommen!

Toegevoegd na 30 seconden:
sorry: dit = die
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als dat zo zou zijn,was de heer P.Paulusma reeds lang in bijstand.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee. Die zijn er niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Paulusma zit er ook bijna altijd naast en geeft vage antwoorden om de precieze voorspelling te vermijden en hij heeft zijn baan ook nog.
Dus ik denk niet dat er veel aan gedaan wordt zolang de mannetjes maar populair zijn en geld maken voor de zender. ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee. Als het zo zou zijn, zou dat een vreselijke vorm van censuur zijn.
Je hoeft zelfs geen afgestudeerd meteoroloog te zijn. Piet Paulusma, bijvoorbeeld, werd lange tijd met een scheef oog aangekeken omdat hij nooit op opleiding heeft gevolgd tot weerprofeet, en, zoals in een reactie op je vraag al werd aangegeven, er zijn honderden amateurs die een voorspelling geven aan de hand van wat meters thuis op 't dak.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Neen. Niet mogelijk. Weersvoorspelling is een resultante van wetenschap. Wetenschap is niet aan banden te leggen in een democratie. De voorspellers zijn ook maar mensen en tussen mensen zijn er altijd dommen en slimmen te bespeuren.
Instituten zijn meestal afhankelijk van overheidsgelden en krijgen controles die kunnen uitmonden in directieven om alles terug op aanvaardbare wijze te laten functioneren.