Waar kun je een klacht indienen over onterechte aanmelding op meldpunt bezorgd?

Moet je dan bij de burgemeester zijn of waar?
Heb je recht op inzage van je dossier bij dat meldpunt?
Wie weet meer?

8 maanden geleden
tinus1969
8 maanden geleden
Heeft dat meldpunt een website?
Inekez1
8 maanden geleden
Volgens mij kun je geen klacht indienen. Iemand kan een melding doen als hij/zij zich zorgen maakt om iemand. Zo'n melding is goedbedoeld. Na de melding wordt uitgezocht wat er precies aan de hand is. Als dan blijkt dat er niets ernstigs aan de hand is en geen hulp of zorg nodig is - en dat de melding dus achteraf gezien niet nodig was - wordt er verder niks mee gedaan. Een melding doen bij het Meldpunt Bezorgd is niet anoniem, maar alleen de medewerker(s) van het meldpunt hebben contact met de melder. De naam van de melder wordt nooit doorgegeven aan degene over wie de melding gedaan is. Inzage in je dossier zou dus alleen betrekking hebben op de aard van de melding. Maar als je al weet dat er een melding over jou is gedaan, is er dus al contact geweest tussen de medewerker van het meldpunt en jou. Dan weet je toch al waar het over gaat? En dan heb je toch al kunnen aangeven dat de situatie anders is dan de melder dacht? Wat zou je nog willen bereiken met een klacht?

Antwoorden (1)

Op internet lees ik, dat men dit soort zaken moet melden bij de gemeente.
Dan moet je daar dus zijn, om over de melding over jou te praten.

De burgemeester bemoeit zich niet rechtstreeks met meldingen over personen.
Deze taak heeft hij iemand gegeven binnen zijn organisatie.

Het is nu zaterdagavond, en op het gemeentehuis is nu niemand die aan deze melding werkt.
Op maandagmorgen gaan ze verder.

Dus op maandagmorgen bel je het gemeentehuis en vraag je wie daar belast is met "Meldpunt Bezorgd"

Dan vraag je of je met die persoon kan worden doorverbonden.

Krijg je de ambtenaar aan de lijn, dan zeg je dat er een onterechte melding is gedaan over jou, en dat je een afspraak wil maken om in het gemeentehuis daarover te praten.

Dit soort zaken moet je niet telefonisch regelen.

In een rustig gesprek onder vier ogen met de ambtenaar kom je verder met dit soort moeilijke gevallen, dan erover te praten als de ambtenaar je niet ziet.
8 maanden geleden