Het zou zomaar kunnen (van mij mag het koningshuis, op democratische gronden, worden afgeschaft), en het zou best nog op relatief korte termijn kunnen gebeuren.

Maar Nederland was al eens een republiek:

'De Republiek der Zeven Verenigde Nederlanden (Latijn: Belgica Foederata) was de naam van de republiek die bij gebrek aan een geschikte landsheer, in 1588 (tijdens de Tachtigjarige Oorlog) ontstond op het grondgebied van wat nu ongeveer Nederland is. Deze kleine republiek verwierf in de 17e eeuw (Gouden Eeuw) grote politieke, maar vooral economische macht. Zij speelde geruime tijd een hoofdrol op het wereldtoneel. Het einde kwam met de inval van de Franse troepen in 1794/1795, al was de neergang al lang daarvoor begonnen.'
rose
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ja, dat is mogelijk. Maar dan moet er wel het een en ander veranderen. En met het koningshuis stevig in het zadel, gaat dat nog wel even duren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee hoor,die "oranjeklanten"kunnen behalve goed schreeuwen ook buitengewoon goed fokken. Of er zou nog eens een revolutie uit moeten breken,maar daar is de nederlander weer veel te braaf voor!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Uiteindelijkwordt Nederland een republiek. Maar dat kan nog even duren. Of Amalia ooit koningin wordt? Ik acht het niet zeker. Het alternatief is een president. Wie komt daarvoor in aanmerking? Van Mierlo is al dood.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit kan en als het gebeurt lijkt het aannemelijk dat dit gebeurt langs de democratische weg binnen onze rechtstaat: een grondwetwijziging.

Hiervoor moet een wetsvoorstel worden gedaan dat wordt aangenomen waarop de Tweede Kamer wordt ontbonden. Vervolgens zal er opnieuw gestemd moeten worden waarbij de grondwetswijziging moet worden aangenomen met tenminste 2/3 van de stemmen.