Artikel 4 van het Navo-verdrag stelt dat een lidstaat een beroep kan doen op de andere leden als het zich bedreigd voelt.
In artikel 5 van de Navo-overeenkomst is vastgelegd dat een aanval op een van de lidstaten wordt beschouwd als een aanval op alle Navo-bondgenoten.

Dinsdagmiddag rond 15.40 uur is een raket ingeslagen bij het Poolse dorp Przewodów. Hierbij zijn twee mensen om het leven gekomen. Przewodów ligt op slechts 5 kilometer van de grens met Oekraïne en op 100 kilometer ten noorden van de stad Lviv.
Op vragen van journalisten of de raket afkomstig was uit Rusland antwoordde de Amerikaanse president Biden: “Er is voorlopige informatie die dat betwist. Ik wil dat niet zeggen totdat we het volledig hebben onderzocht, maar het is onwaarschijnlijk dat die vanuit Rusland is afgevuurd, maar we zullen zien.”

Om woensdagochtend 10.00 uur zijn de ambassadeurs van de 30 Navo-lidstaten in spoed in Brussel bij elkaar gekomen om de situatie te bespreken. Secretaris-generaal van de Navo Jens Stoltenberg heeft de lidstaten bij elkaar geroepen. Eerder werd bericht dat Polen op basis van artikel 4 de bondgenoten bij elkaar had geroepen, maar dat wordt ontkend door bronnen bij de Navo.
SimonV
een jaar geleden