Hoe kan je een diplomaat worden?

Blijkbaar zijn er 75 Russische diplomaten in Nederland, waarvan er 17 Nederland moet verlaten omdat ze zouden spioneren voor hun thuisland. Hoe kan dat zo gebeuren? Want dat checken ze toch wel tijdens de screening. Ofwel, hoe kan je een diplomaat worden?

tinus1969
2 jaar geleden
Hoe bedoel je 'hoe kan dat zo gebeuren'? Wie moet wie screenen? Rusland stuurt dus mensen met een diplomatiek paspoort, die spionage als hoofdtaak hebben. Doen meer landen, hoor.
tinus1969
2 jaar geleden
https://nl.wikipedia.org/wiki/Diplomaat
Antoni
2 jaar geleden
Ieder land bepaalt zelf welke mensen het bij zijn ambassades laat werken. Daar heeft het gastland niets mee te maken. Screening door het gastland zal dus niet plaatsvinden. Daar komt nog bij dat van tevoren niet kan worden bepaald welke werkzaamheden de diplomaten zullen gaan uitvoeren. Spionagepogingen voorkomen op voorhand is dus onmogelijk.
tinus1969
2 jaar geleden
Mbt screening: Vaak weet het gastland donders goed dat bepaalde diplomaten spionage als hoofdtaak hebben - en houdt die diplomaten dus juist extra in de gaten door 'contra-spionnen'. het is handiger om dat te weten dan om voortdurend verdachte diplomaten terug te sturen met alle relletjes en gedoe.
mans
2 jaar geleden
Ik ben eigenlijk wel blij dat ze selecteren voor deze functie als ik je vraag zo lees.
SentWierda
2 jaar geleden
Het is niet alleen Nederland met 17 Russische diplomaten die het land moeten verlaten.
In Belgie gaat het tegelijkertijd om 21 Russische diplomaten die moeten vertrekken..

Antwoorden (2)

Om een diplomaat te worden moet je in dienst treden bij het Ministerie van Buitenlandse zaken. In principe kan dit alleen door gekozen te worden tijdens de speciale selectie, het zogenaamde diplomatenklasje. De officiële naam is Internationaal Beleidsmedewerker.

De selectie wordt één keer per jaar gehouden en er wordt maar een beperkt aantal deelnemers aangenomen voor de opleiding tot diplomaat. Jaarlijks worden er tussen de 20 tot 30 kandidaten gekozen. Het is een grote uitdaging om gekozen te worden voor deze opleiding.
Je hebt een universitair masterdiploma nodig om in aanmerking te komen voor de selectie.
Als je een diplomaat wilt worden, dan moet je je goed kunnen uitdrukken in verschillende talen. De eerste twee talen zijn natuurlijk Nederlands en Engels. Vervolgens wordt er gekeken naar een derde taal die je kunt spreken.
fremar
2 jaar geleden
SentWierda
2 jaar geleden
De vraag gaat over Russische diplomaten.
Het antwoord gaat over Nederlandse diplomaten; dan is het geen antwoord.
Bovendien: het antwoord zou (dat is in het nieuws) eigenlijk moeten gaan over degenen die op een ambassade werken. Je kunt niet iedereen diplomaat noemen die op een ambassade werkt.
Hoe je een Russische diplomaat wordt:

De meest gebruikelijke manier is om een opleiding bij de Moscow State University of International Relations te volgen en een stage bij Buitenlandse Zaken te lopen.
Kennis van vreemde talen is essentieel, en eigenlijk bepaalt je specialisatie taal- en landstudies je werkveld.

In sommige gevallen heb je een opleiding bij de De Sloezjba Vnesjnej Razvedki ("Dienst Buitenlandse veiligheid van Rusland") gevolgd en word je onder het mom van diplomaat uitgezonden naar een land om te spioneren.
Diplomaten die in het buitenland hun land vertegenwoordigen, zijn onschendbaar. Ze kunnen in Nederland niet gescreend worden.
SimonV
2 jaar geleden
SentWierda
2 jaar geleden
Een kritiekpuntje: de berichtgeving gaat juist niet over Russische diplomaten of de uitzetting van Russische diplomaten. Er wordt zelfs niet een diplomaat het land uitgezet.
De uitzetting betreft 'diplomatieke medewerkers', een lagere categorie die niet veel in de melk te brokkelen heeft. Meestal spionnen of veiligheidsmedewerkers genoemd. Wel hebben ze een diplomatieke status en hebben ze diplomatieke onschendbaarheid.