Wat heeft de Raad van State geadviseerd over de toeslagen?

De RvS is wel kritisch op zijn eigen rechtspraak maar ook op zijn politieke wetgevende taak van de toeslagenwet?

1.1K
Antoni
2 jaar geleden
Gaat je vraag (alleen) over het reflectierapport dat vandaag, vrijdag 19 november 2021, is verschenen, of ook over de adviezen die de Afdeling advisering van de Raad van State in het verleden aan de Tweede Kamer heeft gegeven over de wetsvoorstellen? Mijn antwoord richt zich namelijk op die adviezen uit het verleden, niet op het reflectierapport van de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State van vandaag. Zie hiervoor https://www.raadvanstate.nl/actueel/nieuws/@127602/uitkomst-reflectieprogramma/.
erotisi
2 jaar geleden
Mijn vraag gaat inderdaad over het verleden

Antwoorden (2)

De Raad van State heeft in ieder geval geadviseerd een hardheidsclausule op te nemen in één van de relevante wetten, de Algemene wet inkomensafhankelijke regelingen (Awir).

Hier https://nl.wikipedia.org/wiki/Toeslagenaffaire#Invoering_toeslagen staat daarover vermeld:

'[...]

In 2005 werd ook de Algemene wet inkomensafhankelijke regelingen (Awir) ingevoerd, die algemene bepalingen over alle toeslagen bevat. De wet kon zo worden uitgelegd dat bij onregelmatigheden de toeslagen op nul werden gezet en uitbetaalde voorschotten terugbetaald moesten worden. Een gebruikelijke hardheidsclausule, waarmee afgeweken kan worden van de wet als dit onredelijke gevolgen zou hebben, ontbrak in deze wet, ondanks advies daartoe van de Raad van State. Een amendement van Pieter Omtzigt (CDA) voor een hardheidsclausule werd na afraden door staatssecretaris van Financiën Joop Wijn in afgezwakte vorm aangenomen.'
Antoni
2 jaar geleden
Nee, dit is een reflectie op hun rechtspraak.
De RvS adviseert ook over wetgeving, maar die taken zijn strikt gescheiden.
Tussen de afdelingen Rechtspraak en Advisering mag er geen 'kruisbestuiving' plaatsvinden.
Het zijn ook nooit dezelfde mensen die die werkzaamheden verrichten.
teusvh
2 jaar geleden
erotisi
2 jaar geleden
En hoe luidde dat advies?
teusvh
2 jaar geleden
Dit zijn alle stukken m.b.t. die wet. Het advies van de RvS staat daar ook bij.
https://rijksoverheid.sitearchief.nl/#search.1637408060204