In hoeverre is zoiets als Forumland mogelijk?

Thierry Baudet had recent aangegeven dat hij zijn partij wil losmaken van de huidige maatschappij en op die manier een natie wil creëren vanuit de ideologieën vanuit zijn partij. Dat zou dus betekenen dat er betaald wordt met een apart betalingssysteem en gedatet wordt met behulp van aparte datingapps, enkel bestemd voor mede-Forumstemmers. In hoeverre is zoiets realistisch en haalbaar? is dit überhaupt wel legaal?

1.7K

Antwoorden (3)

Persoonlijk denk ik dat het praktisch gesproken bij een droom zal blijven, maar het is niet per definitie onmogelijk.
IS heeft het voor elkaar gekregen. (zie bron) Zij hebben een eigen geldsysteem, belastingen en uitkeringen opgericht, compleet met een ambtenaren en een politieapparaat.

Qua geld is er het voorbeeld van de bitcoin. Ook dat is volkomen legaal. Dus een forum-munt... waarom niet ?

En qua dating... tja... dat moet je toch helemaal zélf weten !?!
tinus1969
2 jaar geleden
IS probeerde nadrukkelijk een eigen onafhankelijke staat op te zetten, met een eigen grondgebied, vergelijkbaar met bv de strijd voor onafhankelijkheid van veel ex-koloniën in de 2e helft van de 20e eeuw.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
2 jaar geleden
@tinus1969
Ik wil met dit voorbeeld alleen aangeven dat het soms (!!!) lukt om voldoende mensen in het systeem mee te krijgen om het een 'echt' systeem te laten zijn. 'tuurlijk was IS een terreur-organisatie en is Forum dat niet. De methoden zijn anders, maar als ik de term 'Forum-land' hoor klinkt dat toch óók aardig als een poging een soort eigen staat op proberen te richten. Dus de analogie is m.i. zeker aanwezig.
tinus1969
2 jaar geleden
@Oze, het gaat er niet om dat IS een terreurorganisatie is: het gaat om het feit dat IS een staat is (of wilde zijn) met eigen grondgebied en wetgevende macht, terwijl Forumland een zuil is.
LeonardN
2 jaar geleden
-min "Ook dat is volkomen legaal."
Waar naar terug slaat "ook" in die zin?
Het lijkt me niet legaal een eigen politieapparaat op te zetten. Of ik weet niet wat je dan bedoelt met politieapparaat. Maar vooral.
Wat Baudet wil is compleet realiseerbaar, omdat wat hij onder een forum"land" verstaat legaal en haalbaar is.
Hij spreekt niet over belastingen/ambtenaren/politiesysteem, dus ik snap je hel visie niet. Je maakt het moeilijker dan het is, en stelt dat als bijna onmogelijk. Terwijl wat Baudet voor ogen heeft veel makkelijker en haalbaarder is.
Alles wat hij voorstelt toon je zelf al aan als haalbaar. Dus je conclusie is krom in mijn ogen.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
2 jaar geleden
@LeonardN
Je hebt gelijk... door dat woordje -ook- druk ik me niet goed uit. :-( Ik wilde met mijn antwoord aangeven dat er legaal niet zoveel belemmeringen zijn voor de plannen van Forum, maar dat het in de praktijk vrijwel onmogelijk is zoiets goed van de grond te krijgen.
Tegelijk is het waar dat er uitzonderingen zijn. En daar geef ik wat voorbeelden van. Al die tegenstrijdigheden zaten in mijn hoofd. Vandaar dat dat woordje -ook- er tussen geslopen is.
LeonardN
2 jaar geleden
"maar dat het in de praktijk vrijwel onmogelijk is zoiets goed van de grond te krijgen." Waarbij je (althans zo lijkt het) weer teruggrijpt naar een plan wat niet door Baudet is geformuleerd. Je maakt een scheef vergelijk.
1. Wat Baudet wil = wat IS wil.
2. Wat IS wil is bijna onmogelijk > Wat Baudet wil is bijna onmogelijk.
Nergens echter laat je zien dat punt 1 klopt. Of laat ik het anders vragen. Wat is in jouw ogen onmogelijk wat Baudet heeft voorgesteld??
LeonardN
2 jaar geleden
Wat je doet is zeg maar vergelijkbaar met een stropopredenering.
Je maakt iets tot wat het niet is en zegt dat dat moeilijk haalbaar is.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Stropopredenering
Ozewiezewozewiezewallakristallix
2 jaar geleden
@tinus1969
De vraag was of het realistisch was te denken dat Forumland kans van slagen heeft. Ik denk van niet, maar het is niet zwart-wit.
Ik wilde daarom mijn antwoord nuanceren met praktijkvoorbeelden waarbij het wel gelukt is om voldoende mensen in een systeem te rekken. Daar heb ik een voorbeeld van genoemd. Thats all.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
2 jaar geleden
@LeonardN
"Of laat ik het anders vragen. Wat is in jouw ogen onmogelijk wat Baudet heeft voorgesteld??" Ik denk dat Baudet er niet in gaat slagen voldoende mensen deel te laten nemen aan zijn systeem. Het zal daardoor, zo verwacht ik, al snel als een nachtkaars uit gaan. Maar er zijn in de praktijk voorbeelden waarbij wel voldoende mensen deelnamen. De zwart-wit stelling dat het ONmogelijk zou zijn is niet waar te maken. Vandaar de nuance en de voorbeelden.
LeonardN
2 jaar geleden
"Ik denk dat Baudet er niet in gaat slagen voldoende mensen deel te laten nemen aan zijn systeem." Dat denk ik ook (zie mijn antwoord), echter laat jij die overdenking compleet weg in jouw antwoord. Waarom?
Nu is je antwoord vooral een vals vergelijk met IS. "De zwart-wit stelling dat het ONmogelijk zou zijn is niet waar te maken"
Precies, omdat het zo ontzettend mogelijk is. Dus daar zit je zo krom in mijn optiek. Je doet net alsof het op het randje mogelijk is, wat zou kloppen als het vergelijk met IS redelijk zou zijn, maar dat is het niet.
Genoeg mensen en het is zo voor elkaar te krijgen. Kan je dat kromme vergelijk met IS gewoon weglaten. Snap je de kritiek op je antwoord?
Zou je het wederom exact zo schrijven met de kritiek die je er nu op kent?
Ozewiezewozewiezewallakristallix
2 jaar geleden
@LeonadN
Ik denk dat ik in mijn reakties genoeg toelichting heb gegeven.
tinus1969
2 jaar geleden
@Oze
'Ik wilde daarom mijn antwoord nuanceren met praktijkvoorbeelden '
IS is geen relevant praktijkvoorbeeld. IS is geen zuil, maar een staat.
LeonardN
2 jaar geleden
Ik geef punten voor de antwoorden, niet voor de reacties. Die zouden bij een goed geformuleerd antwoord niet eens nodig zijn. Je zou ook de toelichting toe kunnen voegen bij je antwoord, hoeft een lezer niet de reacties door te gaan om te begripen wat je nu uiteindelijk bedoelt.
Thecis
2 jaar geleden
@LeonardN
Perfectie is niet te doen. Op het moment dat er zo letterlijk gelezen wordt, is een goed antwoord onmogelijk te geven. En we herschrijven niet allemaal altijd alle antwoorden om een poging te doen die perfectie te halen. Dan haal je ook ze zinvolle reacties meteen weg, tot ergernis van velen.
LeonardN
2 jaar geleden
Ik heb het niet over perfectie.
Dit antwoord geeft m.i. niet eens goed weer wat Oze zelf bedoelt.
Als je dit antwoord leest, denk je dat Oze de mate van haalbaarheid ziet als de (on)haalbaarheid van wat IS voor elkaar heeft gekregen. (wat een enorm vals vergelijk is, omdat wat IS deed niet in verhouding staat met wat Baudet wil, dus een objectief onjuist vergelijk.)
Als je echter de reacties leest, begrijp je dat Oze de haalbaarheid haalt uit de hoeveelheid mensen die deelnemen aan forumland. @Oze
Zou je het ermee eens zijn dat deze zin niets zegt waar je het niet mee eens bent? "Persoonlijk denk ik dat het praktisch gesproken bij een droom zal blijven, OMDAT WAARSCHIJNLIJK NIET VOLDOENDE MENSEN MEE ZULLEN DOEN, maar het is niet per definitie onmogelijk.
IS heeft ZELFS IETS VEEL ONHAALBAARDERS voor elkaar gekregen. (zie bron) Zij hebben een eigen geldsysteem..." Of denk je dat het antwoord ZONDER de reacties beter is?
Want ik gok dat weinig mensen 9 reacties diep zullen gaan zoeken
Baudet wil eigenlijk een aparte zuil voor Forumleden, zoals die tot pakweg de jaren 60/7-0 ook bestonden voor veel Nederlandse subculturen, ihb katholieken en protestanten. Een zuil omvatte een hele serie 'eigen' instituten: scholen, ziekenhuizen, verenigingen, kranten, omroepen, vakbonden etc.
Binnen zo'n zuil kon je inderdaad een heel sociaal en economisch leven hebben zonder ooit andersdenkenden te ontmoeten. Er is echter een reden dat die verzuiling is verdwenen; naast maatschappelijke-culturele redenen waren veel verzuilde organisaties te klein om te blijven bestaan. Denk aan de aparte omroepen, of ziekenhuizen.
Aanvulling: verzuiling gaat sterk uit van 'autonomie in eigen kring'. Dat is strijdig met een sterke centrale overheid die bv toezicht houdt op scholen.
tinus1969
2 jaar geleden
LeonardN
2 jaar geleden
"Dat is strijdig met een sterke centrale overheid die bv toezicht houdt op scholen."
Die snap ik even niet. Als er IETS is dat nog steeds overgebleven is uit de tijd van verzuiling zijn het toch wel verzuilde scholen? Waar juist nog steeds allerlei regelgeving voor is omdat juist in stand te kunnen houden.
tinus1969
2 jaar geleden
@LeonardN, daarom is toezicht op scholen (en dan met name op onderwijsprogramma/kwaliteit onderwijs) in NL nog steeds relatief zwak. Als puntje bij paaltje komt, kan een school zich verschuilen achter de 'vrijheid van (slecht) onderwijs'.
Dat is compleet haalbaar, realiseerbaar, legaal* en mogelijk met de voorbeelden die jij noemt.

Iedereen mag een datingssysteem oprichten, een munt introduceren.
*Er moet natuurlijk wel opgepast worden dat zo'n datingapp of andere app/idee niet discriminerend is.

Alles wat hij voorstelt is niet echt een stap naar een natie in mijn optiek, gewoon een set aan ideeën die praktisch bijna direct haalbaar is.

Voor christenen is het nog steeds de normaalste zaak van de wereld dat ze hun eigen scholen, of bijvoorbeeld datingapps hebben.
https://www.samenchristen.nl/
===

Kortgezegd dit is heel goed mogelijk omdat het zo goed als niks voorstelt, gewoon wat losse ideeën die al bestaan.
===
Dat het in de praktijk waarschijnlijk niet zal slagen (waarbij de vraag ook is wanneer je het geslaagd kan noemen) is omdat de aanhang te klein is en te verspreid.
Je zal naast de forummunt toch gewoon de euro moeten gebruiken als geen supermarkt in de buurt forummunten aanneemt.
Een datingapp waar minder dan 1000 mensen lid van zijn heeft ook weinig kans van slagen.
Toegevoegd op 15 juni 2021 11:24: tekst