Wat als de premier van Nederland niet vertrekt bij een aangenomen motie van wantrouwen tegen hem?

Ik weet dat dit onwaarschijnlijk is, maar wat gebeurt er precies of is het “protocol” als een minister-president (of een minister of staatssecretaris) tegen wie een motie van wantrouwen met een meerderheid is aangenomen in de Tweede Kamer, niet zijn ontslag aanbiedt aan het staatshoofd van Nederland? En daarmee dus niet besluit te vertrekken?

Wordt hij dan aangehouden door de politie? Moet hij onder dwang naar de koning/koningin? Hoe zit dit precies?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
1.1K
SentWierda
3 jaar geleden
Waarover gaat deze vraag?
Niet over het debat van gisteren. Want Rutte was daar niet als premier. Hij was er als fractievoorzitter van de VVD.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
@SentWierda
Ja de aanleiding van de vraag was het debat van gisteren. De motie van wantrouwen van Wilders was bedoeld om Rutte als premier weg te sturen, de aangenomen motie van afkeuring was bedoeld om het handelen van Rutte als partijleider van de VVD en zijn rol in de beginnende formatie af te keuren.
Maar mijn vraag ging niet over Rutte zelf, maar over minister-presidenten in het algemeen. Daarom gebruik ik in mijn beschrijving het onbepaalde lidwoord “een”.

Antwoorden (1)

Altijd zal de premier vertrekken als de motie van wantrouwen wordt aangenomen.
De situatie dat zo'n motie wordt aangenomen en de premier weigert te vertrekken, zal zich niet voordoen - vanwege het democratische bestel waarin politieke partijen functioneren met leden. En waarbij de premier lid is van zo'n partij.
In de Tweede Kamer zit wel een grote partij zonder leden maar deze zal niet in de regering (kunnen) komen,