Hoe kan het dat Rutte aan de verkiezingen mee doet?

Hij was toch moeten aftreden omwille van het schandaal?

tinus1969
3 jaar geleden
Het mag, maar het is natuurlijk wel hondsbrutaal.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Waarom is dat hondsbrutaal?
LeonardN
3 jaar geleden
@tinus1969 Lijkt me niet. Het is gewoon aan de kiezer. Als zij Mark Rutte of de VVD hier niet voor afstraffen is het blijkbaar eigenlijk nooit zo'n issue geweest voor het gros van de bevolking, of iig niet de VVD-stemmer.
Als een andere partijleider kiezen minder stemmen op zou leveren, of er in het geheel niet een geschikte leider voor de VVD te vinden is, zou het de VVD wrschnlk enkel stemmen schelen. Demissionair zijn (of aftreden in welk vorm dan ook) is altijd al een democratische poppenkast geweest. Je kan het zelfs doen om dat je denkt dat je er dan sterker uitkomt (als de peilingen gunstig zijn). Het is dus niet zozeer hondsbrutaal, maar niet meer dan typisch politiek spel. www.gelderlander.nl/home/leden-van-dit-kabinet-zouden-zich-niet-meer-verkiesbaar-moeten-stellen~aeb449ca
50% van ik gok de gem. Nederlander vind het al geen probleem. Dat percentage die het wel een probleem vinden zal naar mijn vermoeden voornamelijk liggen bij stemmer die geen VVD/CDA/D66 stemmen.
paulus811
3 jaar geleden
Je vraagt naar een mening en dat is niet toegestaan
LeonardN
3 jaar geleden
@paulus811 Neen. Er wordt gevraagd om een uitleg. Niet wat we daar van vinden.
Zie ook de antwoorden die gewoonweg uitleggen hoe dat kan/niet tot een conflict leidt. Er is gewoonweg geen regel die dat verbiedt. Dat er allerlei mensen zijn die daar dan weer van alles van vinden maakt het niet tot een meningsvraag.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Er wordt een mening gegeven alsof het een feit betreft....
Dan moet iemand zeggen: Ik vind het natuurlijk wel hondsbrutaal.
Daarop kun je de vraag verwachten wat daar hondsbrutaal aan is....
LeonardN
3 jaar geleden
@Simonsdochter. De reactie van paulus811 richt zich op de vrager en de vraag. Een vraag mag immers geen meningsvraag zijn.

Antwoorden (2)

Mark Rutte doet mee omdat dat mag.

Wellicht verwacht jij dat de leden van een demissionair kabinet niet met de volgende (of ooit enige) verkiezing mee mogen doen, maar dat is gewoonweg geen regel of wet.
=
Wat wel zo kan zijn is dat de leden van bijvoorbeeld de VVD na het schandaal hadden geëist dat Mark Rutte op zou stappen, of het zou zo kunnen zijn dat Mark Rutte zich zodanig als schuldige van de zaak ziet dat hij zelf opstapt, of dat de VVD daar op aan dringt (omdat de kiezers hem niet meer willen).

Daarnaast heeft Nederland natuurlijk met de verkiezingen de mogelijkheid om haar stem te laten horen. Het is echter maar de vraag of dat schandaal zoveel invloed heeft op de kiezer.
https://nos.nl/artikel/2372922-peilingwijzer-vvd-nog-duidelijk-grootste-d66-stijgt.html
De VVD is in de peilingen nog steeds het grootst.
In theorie zouden alle ministers weer op hun oude plek kunnen komen te zitten, echter zou het vreemd zijn om de direct verantwoordelijke minister weer aan te stellen op dezelfde positie.
===
"Hij was toch moeten aftreden omwille van het schandaal?"
Hmm, nee dat hebben ze eigenlijk zelf besloten, ze hadden ook een andere beslissing kunnen nemen en de twee maanden uitzitten tot de verkiezingen.
===
En denk hier maar overna.
ALS het zo zou zijn dat Rutte en anderen niet meer mochten doen aan de verkiezingen als ze in een demissionair kabinet zouden zitten, zou er (haast) nooit meer gekozen worden om ontslag aan te dienen. Zeker niet als de verkiezingen aanstaande zijn.
Toegevoegd op 17 maart 2021 10:14: tekst
3 jaar geleden
De verkiezingen gaan over de samenstelling van de nieuwe Tweede Kamer. De deelnemende partijen hebben kandidatenlijsten samengesteld. Daar staat Rutte op als nr. 1 van de VVD.
Deze kandidatenlijsten hebben niets te maken met de samenstelling van het huidige kabinet en met het kort geleden demissionair geworden zijn van het kabinet.
Stel dat de spelregels anders zouden zijn en dat de leden van het demissionaire kabinet ineens niet meer verkiesbaar zouden mogen zijn als Kamerleden, dan hadden Rutte (VVD), Hoekstra I(CDA) en Kaag (D66) moeten stoppen met de verkiezingscampagne, zouden de verkiezingen niet zijn doorgegaan en zijn uitgesteld en hadden er bij VVD, CDA en D66 nieuwe lijsttrekkers moeten komen. Waarbij het bij VVD, CDA en D66 maar de vraag is of de huidige nr. 2 opschuift naar de eerste plaats.
3 jaar geleden
LeonardN
3 jaar geleden
Plus (kan technisch niet gegeven worden).
Als de regel inderdaad zo zou zijn dat demissionaire leden niet mee mogen doen zou er ook haast een regel moeten zijn dat dan direct aankomende verkiezingen uitgesteld zouden moeten worden, het zou nl. een organisatorische ramp van proportie worden als je zo als nu 2 maanden van te voren met allerlei nieuwe partijleiders/hoge lijstbezetters zou moeten komen. Ook zou men dan waarschijnlijk niet snel meer zelf kiezen om ontslag aan te dienen (demissionair te worden). Je schiet je dan zelf altijd in de voet.
Goeievraagstell
3 jaar geleden
Maar wat betekent demissionair dan? Ik dacht dat men het toestond dat hij zijn ambtstermijn afwerkte omdat we al dicht tegen de verkiezingen aanzaten. Wat houdt demissionair dan precies in?
LeonardN
3 jaar geleden
Maar dat zegt toch niet dat er geen NIEUW ambtstermijn mag komen?
ronron1212
3 jaar geleden
Als een kabinet of minister ontslag heeft gevraagd aan de Koning(in), maar dit ontslag nog niet is verleend, noemen we dat demissionair. De demissionaire status van een kabinet betekent dat er alleen nog 'lopende zaken' worden afgehandeld, en dat omstreden (ook wel controversiële) kwesties niet aan de orde komen. Daarbij dient te worden opgemerkt dat hoe langer de demissionaire status duurt, hoe meer de noodzaak kan toenemen om omstreden zaken wel af te handelen.