Kan Rutte nog herkozen worden na ontslag?

Het kabinet is dit jaar afgetreden en gaat daarmee voort als demissionair kabinet tot de volgende verkiezingen. Kan Rutte nog herkozen worden na ontslag?

SentWierda
3 jaar geleden
Een minister-president wordt niet gekozen. Dus kan er ook niet herkozen worden.
Minister-president word je na een meestal langdurige formatieprocedure. Dan neemt over het algemeen de grootste partij het voortouw en die partij heeft een kandidaat voor de belangrijkste post: minister-president. Soms is dat dezelfde persoon als in het vorige kabinet, soms is dat iemand anders.

Antwoorden (2)

De landelijke verkiezingen bepalen welke partij hoeveel zetels krijgt. De partijen hebben een lijst met namen waarop de belangrijkheid dus de volgorde staat van wie er dan in de kamer komen. Dus ja rutte kan via de verkiezingen weer in de kamer komen. Als de vvd de grootste partij wordt zal die de formatie doen als die slaagt zal rutte wederom de ministerpresident worden. De regering wordt niet gekozen maar de kamer leden.
ronron1212
3 jaar geleden
Ontslag en herkozen worden, zijn zaken die niet aan de orde zijn.
Of Rutte weer minister-president wordt: dat zou kunnen als de VVD de grootste partij is. Het staat Rutte vrij (om welke reden dan ook) om alsnog de fakkel aan iemand anders binnen de VVD over te geven.
Als het CDA de grootste partij is, dan is Hoekstra de beoogde nieuwe minister-president. Maar het is mogelijk dat Omtzigt (de nr. 2) meer stemmen krijgt dan Hoekstra en dat kan Omtzigt in beeld komen. Het CDA moet deze puzzel oplossen en dan kan het zelfs zijn dat het niet of Hoekstra of Omtzigt wordt maar een derde persoon binnen het CDA.