Beatrix Wilhelmina Armgard
van Oranje-Nassau.
Beatrix voerde vanaf haar aantreden als koningin tot het moment van haar aftreden, de volgende adellijke en heerlijke titels (in officiële stukken afgekort tot "Enz. enz. enz."):
Prinses der Nederlanden
Prinses van Oranje-Nassau
Prinses van Lippe-Biesterfeld.
Markiezin van Veere en Vlissingen
Gravin van Katzenelnbogen, Vianden, Dietz, Spiegelberg, Buren, Leerdam en Culemborg
Burggravin van Antwerpen
Barones van Breda, Diest, Beilstein, de stad Grave, het Land van Cuijk, IJsselstein, Cranendonck, Eindhoven, Liesveld, Herstal, Waasten, Arlay en Nozeroy
Vrijvrouwe van Ameland
Vrouwe van Baarn, Besançon, Borculo, Bredevoort, Bütgenbach, Dasburg, Geertruidenberg, Hooge en Lage Zwaluwe, Klundert, Lichtenvoorde, Loo, Montfort, Naaldwijk, Niervaart, Polanen, Steenbergen, Sint-Maartensdijk, Sint Vith, Soest, Ter Eem, Turnhout, Willemstad, Zevenbergen
.
Met dank aan JoanDArc
In haar geboorteakte wordt zij genoemd:
Beatrix Wilhelmina Armgard, Prinses van Oranje Nassau, Prinses van Lippe-Biesterfeld.
Toegevoegd op 30 januari 2020 09:11: tekst
SimonV
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@SimonV, hier een afdruk van de geboorteacte en een indruk van de Nederlandse taal in 1938.
http://resolver.kb.nl/resolve?urn=ddd:010226588:mpeg21:pdf
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Op 26 oktober 1938 tekent Koningin Wilhelmina een Koninklijk Besluit waarin staat dat de kinderen van Juliana en Bernhard in plaats van de geslachtsnaam van hun vader (van Lippe-Biesterfeld) de naam van hun moeder (Oranje-Nassau) zullen dragen.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@SimonV,
de aanvulling is door mij laat geplaatst. Ik wist dat er een wijziging per Koninklijk Besluit is, maar kan het op Internet niet vinden. Dat gaat alleen over de wijziging van het gebruik van de geslachtsnaam.
De huidige volledige naam is:
Beatrix Wilhelmina Armgard, Prinses der Nederlanden, Prinses van Oranje-Nassau, Prinses van Lippe-Biesterfeld.
Bron: www.historiek.net
4 jaar geleden
SimonV
4 jaar geleden
In de geboorteakte staat iets anders...
SentWierda
4 jaar geleden
De vraag is onduidelijk. Er is een geboorteaktenaam en een huidige officiële naam. Er zijn honderdduizenden Nederlanders, misschien wel enkele miljoenen, wier huidige officiële naam anders is dan de naam in de geboorteakte.
SimonV
4 jaar geleden
Haar officiële naam is: prinses Beatrix Wilhelmina Armgard, prinses der Nederlanden, prinses van Oranje Nassau, prinses van Lippe-Biesterfeld, enz., enz, enz.
https://willemwever.kro-ncrv.nl/vraag_antwoord/de-maatschappij/wat-de-achternaam-van-prinses-beatrix