Ja. Gevangenisbewaarders (PIW-ers) beschikken tegenwoordig over een palmtop computer die onder andere informatie over gedetineerden bevat zoals het vonnis, een foto en de celplaats.
Via RFID en de palmtop kan de PIW-er ook gevolgd worden zodat er vanuit een centrale post altijd zicht is waar hij/zij zich bevindt.
De palmtop zal inmiddels wel vervangen zijn door een moderner apparaat.
SimonV
4 jaar geleden
popeye
4 jaar geleden
Waarom hebben bewaarders toegang daarin? Ze hebben toch niks met vonnis van gedetineerden te maken?
SimonV
4 jaar geleden
Alleen al voor hun eigen veiligheid is het goed te weten wie ze tegenover zich hebben. Taken van een piw-er zijn bijvoorbeeld het observeren van gedrag van gedetineerden, het voorkomen van ruzie en het fouilleren van gedetineerden. Het maakt hierbij uit of je met een kruimeldief te maken hebt of met een zeer gewelddadige crimineel.
https://www.mijnzzp.nl/Beroep/1214-Gevangenenbewaker/Informatie
Wanneer dit geen relevantie tot de uit te voeren taak van de bewaarder draagt, dan valt deze informatie onder privacy.