Is er een woord voor iemand die de ochtend na verkiezingen zijn verkiezingsstandpunten herroept?

Is er een speciaal woord voor iemand die de ochtend na verkiezingen zonder blikken of blozen zijn verkiezingsstandpunten herroept, bij voorbeeld zoals Geert Wilders dat deed met zijn AOW standpunt?

rose
13 jaar geleden
1.9K
rose
13 jaar geleden
Een fan, blijkbaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En Rose is geen fan, blijkbaar...
Jammer he, van die 24 zetels?
Van mij had hij er meer mogen hebben, kun je nog harder klagen.
rose
13 jaar geleden
Nou, niet zo sneren, QMark... Waar zie je mij klagen, overigens?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nederland telt zo'n twaalfmiljoen stemgerechtigden. De opkomst was ruim 74%, dus zo'n 8,8 miljoen stemmers. Anderhalfmiljoen daarvan hebben hun stem aan de PVV gegeven en 7,3 miljoen mensen schijnen daar vreselijk veel moeite mee te hebben. Jammer dan...
rose
13 jaar geleden
Ja, ze zijn mooi derde geworden, achter de VVD en de PVDA. What's the point?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
The point is... dat velen nu af gaan geven op Wilders, inclusief het mediacircus... En deze vraag riekt daar ook naar, evenals vele andere vragen op deze site.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb niet op Wi8lders gestemd en zou dat ook nooit doen, maar zo werkt de democratie in Nederland, en hij heeft niet voor de kat zijn jeweetwel zoveel stemmen. Wilders niet serieus nemen is 1 op de 8 Nederlanders niet serieus nemen ; ik weet niet of je daar aan kunt beginnen.
Maar ik ben wel zo rechts ik er wel smakelijk om kan lachen ja, dat dan weer wel. Nouja, ik had de vorige verkiezingen goed de pest in zullen we maar zeggen.
De vraag is een beetje wat mensen nu met al die kritiek ineens willen bereiken. Dat-ie alsnog eruit geknikkerd wordt ofzo ??
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vraag me trouwens af wie er nu bozer zijn ; de mensen die Wilders gestemd hebben, of de mensen die niet blij zijn met zijn overwinning ?? Dat is in de vragen hierover namelijk niet meteen duidelijk. Aanvankelijk ging ik er vanuit dat juist de mensen die op hem gestemd hadden hier zeer verbolgen over waren, maar grappig genoeg zijn het juist zijn tegenstanders ?????
rose
13 jaar geleden
Om te beginnen zou ik over eenzelfde actie van Halsema, Rutte of Cohen ook verbaasd zijn geweest. Iedereen weet dat je compromissen moet sluiten als je een kabinet gaat vormen, maar als je iets 'onbespreekbaar' noemt (breekpunt) dan moet je dat niet de ochtend na de verkiezingen al laten vallen. En ja, 1 op de 8 (!) Nederlanders heeft op de PVV gestemd, dus die hebben recht om in de kamer te komen en mee te praten. Wat mij nou weer verbaasd is dat men spreekt over 'de grootste winnaar van de verkiezingen'. Iedere partij begint 's ochtends met 0 stemmen. In dat licht is de VVD de grootste winnaar, op de voet gevolgd door de PVDA (Cohen niet serieus nemen is 1 op de 7 Nederlanders niet serieus nemen) en dan, op een iets grotere afstand, de PVV als derde. En het lijkt inderdaad dat de PVV achterban er geen problemen mee heeft. Die willen graag dat Geert gaat regeren en vinden alles best. Tot slot: een kritische blik op wat er na de verkiezingen gebeurt kan vormend werken (naar volgende verkiezingen).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik (PVV-stemmer) ben er juist blij mee. Het laten vallen van dit breekpunt is ook in reactie op de wens van de achterban, die het belangrijker vindt om Paars+ te voorkomen dan om vast te houden aan dit breekpunt. Maar weet je wat ik nou écht opvallend vind? Nog óp de dag van de verkiezingen kwam er uitgebreide kritiek op Wilders. De PVV zou regeren mijden, dit breekpunt gebruiken om vooral *niet* in de regering te komen. Schande werd ervan gesproken, de PVV zou regeringsverantwoordelijkheid ontwijken. En één dag later begon de nieuwe kritiek: de PVV zou koste wat kost willen regeren, schande, om dit breekpunt te laten vallen! Waar zit nou precies die politieke draaikonterij? Is het nou schandalig als de PVV een breekpunt heeft en niet zou willen regeren, of als de PVV geen breekpunt heeft en wel zou willen regeren? Make up your mind, people!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"Die willen graag dat Geert gaat regeren en vinden alles best." Hoho, Rose, dát is te kort door de bocht. Persoonlijk heb ik, net zoals andere PVV-stemmers, een hele hoop dingen die ik *niet* best zou vinden.
rose
13 jaar geleden
Als er een kabinet met de PVV komt zal ik met kritische interesse kijken naar de ontwikkelingen, net als overigens wanneer er een ander kabinet komt. Wat was voor jou de belangrijkste reden om PVV te stemmen, Suzy? En wat zou je absoluut niet op prijs stellen als W. dat in de onderhandelingen prijsgeeft?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als de PVV draait in het standpunt over Europese integratie, bijvoorbeeld meewerkt aan het ratificeren van verdragen waarmee soevereiniteit wordt overgedragen aan de EU zonder gedegen democratische controle in Nederland zelf, dan raken ze (net als hiervoor D66 en de VVD vanwege hun standpunten op dit gebied) mijn stem kwijt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar dit wist je toch al?
rose
13 jaar geleden
Ook ik raak soms de draad wel eens kwijt.
rose
13 jaar geleden
Je kunt altijd nog bij de SP terecht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hihi, ik was geen 'maoist', wist je nog? ;) Nee, maar serieus, geeft niets. Je kunt niet van al die anonieme internetters hun politieke voorkeuren, ethische standpunten en favoriete smaken jam bijhouden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Daar zijn wel woorden voor, maar gelukkig is dat niet gebeurd. Het zou toch wat zijn als een lijsttrekker al zijn standpunten herroept. Ik kan me wel voorstellen dat een lijsttrekker wil uitblinken in compromissen sluiten voor het landsbelang door iets toe te geven. Dat is een belangenafweging ten behoeve van een bestuurbaar Nederland. Geert Wilders doet dat bijvoorbeeld. Dat getuigt van moed. Misschien kan hij laten zien dat hij zijn plek waardig is als andere standpunten van hem overeind blijven die ook veel positief effect kunnen hebben. Waarom niet? Zogenoemde breekpunten zijn minder belangrijk dan het landsbelang. Ik heb dat liever dan de linkse rakkers die wat kwezelen, thee drinken, de boel bij elkaar willen houden (welke boel?), en er tenslotte een financieel potje van willen maken en Nederland naar de Filistijnen helpen. Om vervolgens een volgend kabinet meteen de schuld te kunnen geven van het opgelopen begrotingstekort. Daar had Joop den Uyl een handje van.
Zijn zogenoemde socialistische aanpak heeft ons toen heeeeeeeeeeel veel geld gekost. En, zijn we er van opgeknapt?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Natuurlijk worden er minnen uitgedeeld op basis van persoonlijke voorkeur, dat gebeurt altijd bij politieke of religieuze onderwerpen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
haha niet dat ik weet hoor

Het beste antwoord

Dat is een invertebraat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (45)

Een siwpelturig persoon. Nee, grapje. Voor zover bekend is daar nog geen term voor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
incongruentie?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Draaikont, kontenlikker, penneslikker enz
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In dit geval noem je dat misleiding.

Toegevoegd na 2 uur:
Om het trouwens in zijn eigen termologie te noemen,het is volksverlakkerij.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja!

KIEZERSBEDROG!

De term kiezersbedrog wordt bijvoorbeeld gebruikt:
als een partij voor de verkiezingen bepaalde standpunten als breekpunt bestempelt, waar absoluut niet over te onderhandelen valt bij coalitiebesprekingen, en deze standpunten actief gebruikt om stemmen te verdienen, maar direct na de verkiezingen deze breekpunten weer laat vallen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou dan wel zeggen: een kiezersbedrieger!
Aangezien de vraag was, hoe noem je zo iemand?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En uitgerekend Wilders hield bij het laaste debat vol niet af te zien van de AOW leefdtijd dat was een breekpunt voor hem schande dat hij nu al draait alleen om maar te kunnen regeren
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
onderaan deze link staat : deze pagina is het laatst bewerkt op 10 juni 2010 om 13:47u, tja ik heb daar een beetje moeite mee, omdat iedere jan boerenfluitjes deze pagina kan bewerken, misschien bewerk ik hem morgen wel even.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Iemand heeft dat breekpunt verhaal er tussen gestopt ja. http://nl.wikipedia.org/w/index.php?title=Kiezersbedrog&action=historysubmit&diff=21482876&oldid=19754078 Is toch ook niet zo heel gek? Want dit is kiezersbedrog en heeft zijn plekje verdiend op Wikipedia.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Etab, Als Rutte of wie dan ook dit ook had gedaan had ik hem ook afgevallen, zeker ook omdat Wilders zo duidelijk heeft gezegt het NIET te laten vallen, nu doet hij het toch.Maar blijkbaar kan hij het maken, want het blijkt dat zijn kiezers het uiteindelijk toch niet kunneb boeien.. zo zie je maar...
Kijk, dat het geen breekpunt meer is wil niet zeggen dat hij het niet zal verdedigen. Doordat ze daar een breekpunt van hadden gemaakt liet vvd weren dat zei in dat geval absoluut niet met wilders willen regeren.

Door af te zien van het breekpunt komt er ruimte voor gesprekken en kan hij alsnog verderdigen.

Als je het op mijn manier bekijkt valt het oplichterij nog wel mee...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja Druiloor
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die wordt Meneer Wilders genoemd. Waarbij het woord Meneer geheel ten onrechte is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een GW'tje...oftewel een GeertWildertje...

In de volksmond: Hij haalde een GW'tje uit..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja,een Diplomaat!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een wilderse oetlul XD.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij is er (nog) geen goede term voor, ik kan er wel een paar verzinnen, maar dat lijkt mij niet politiek correct.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zo iemand heet een achterbakse leugenaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een vos. Die sluwerik wil graag op het pluus plaats nemen. En dan moet je wel compromis sluiten. Dat hij zo snel door zou zakken valt mij tegen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een politicus........

Ik ben geen Wilders aanhanger maar ook andere politici kunnen er wat van.
Ze liegen niet maar hebben gejokt, hebben geschoven met de waarheid etc etc.

Nu net na de verkiezingen vergeten zij blijkbaar de kiezers.
Carmiggelt zei al; "hij reageerde als een man na de ejaculatie"
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1
Kierzersbedrog, dat is het!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat heet meeregeereieren voor je geld kiezen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een poleugenaar
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een bedrieger
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lieger en bedrieger.

Die mensen zijn er gewoon, nu weten we dat. En iedereen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja een goede vraag ik vindt dat zo iemand een draaikont is zoals hij zelf altijd zegt en het is het volk voor de gek houden maar ja de zetels zijn binnen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een zeteloplichter.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kiezersbedrog en draaikonterij.

Als hij daar nu al mee begint, om zelf in de Haagse Elite te mogen plaatsnemen, mag hij wat mij betreft zelf het land uit.

Ik gunde hem zijn overwinning, maar ik geloof nu niet meer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een slapjanus
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een prototype van één politicus
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een verrader.Uit het land zetten die gast.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Politicus.
Het besluit om niet van al je agendapunten een halszaak te maken op het moment dat het op coalitievorming aankomt, is inherent aan het politicus zijn. Je kunt wel coute que coute bij je principes blijven, maar dan blijf je altijd en eeuwig in de oppositiebank zitten, en van daaruit heb je toch minder invloed.

Beter is het dus te proberen op de eerste rang te komen, desnoods door wat water bij de wijn te doen, om vanaf die plek later makkelijker van binnenuit je invloed te doen gelden. Geen enkele partij zal te allen tijde al haar standpunten waar kunnen maken. Kiezen voor een partij op basis van één klein dingetje dat je wel gevalt, is altijd een slecht idee, omdat het nog maar de vraag is of net dat ene dingetje de onderhandelingen overleeft. En niet houdbare standpunten, zoals de AOW-leeftijd, de hypotheekrente-aftrek of, pak hem beet, belastingafschaffing, zijn sowieso al nooit een goede reden om op een bepaalde partij te stemmen. Ook de tijd vraagt haar offers, onafhankelijk van wie er in het pluche zit. Daarom stem je primair op een ideologie, een totaal pakket aan gedachtegoed, en niet op een enkel actueel issue.

Grappig vind ik wel dat vele mensen die stiekem Wilders wilden stemmen maar niet durfden, over de streep zijn getrokken door die loze AOW-belofte. Zodat je wel hardop kan zeggen Wilders gestemd te hebben met dat als reden. Ook dat neem ik met een enorme korrel zout, eerlijk gezegd .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eén goed antwoord: Aarzenkruiper.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zijn de druiven zuur? :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee hoor, de druiven zijn niet zuur. Ik heb GW altijd al een braakbal gevonden, nu komt zijn ware aard boven.
"het Wilderseffect".
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het enige woord wat me zo te binnen schiet is "terugkrabbelen".
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Is dat belangrijk ?? Standpunt werd overigens niet herroepen. Standpunt blijft hetzelfde, echter niet meer als breekpunt. Beluister eerst eens de argumentatie en probeer die te begrijpen. Zal al niet gemakkelijk zijn.........!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij alle coalitie vormingen leveren de partijen "breekpunten" in... alleen doen zij dit doorgaans wel achter gesloten deuren tijdens de formatie,en ook dmv (achterkamertjespolitiek) maar Wilders geeft wel eerlijk aan op tv op het punt vd AOW bereid! te zijn tot een concessie, om mee te kunnen regeren met de VVD, ruim 80 procent van Wilders achterban maakt dit niet zoveel uit. Bereid zijn is wel iets heel anders dan herroepen!Dus zijn er geen woorden voor want de gestelde vraag is gezien de toelichting onjuist geformuleerd!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
flapdrol zonder ruggegraat
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, dat woord is er wel degelijk. Dat is "Politicus".
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
''Tegensteller''

beetje zeggen dat hij het nooit zou doen en ja hoor binnen 24 uur na de verkiezingen al. deze man verdiend geen zetel

Toegevoegd na 43 seconden:
ik gebruik meestal het engels woord, wat iets formeler klinkt:

''Contradictor''
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
slechte onderhandelaar
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een persoon zonder ruggegraat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een peopmolecuul?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja hoor, zo iemand heet in het vervolg:
Een Ver..Wilderaar...

Gr. Ton
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een opportunist
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een politieke windvaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Windmolen ( Hij zet zijn huik naar de wind).
In Vlaanderen zegt men dat hij een kazakkendraaier is. Een kaak is een tas waar op beide zijden iets verschillend kan staan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sorry, een kaak moet natuurlijk 'kazak' zijn!
ehm een iemandmeteendooiemusblijmaker?