Wat is tegenwoordig het probleem met stikstof in de lucht?

Boeren moeten hun veestapel verkleinen, auto's moeten langzamer rijden.
Waarom eigenlijk?

De lucht bestaat voor 80% uit stikstof.
Een ongevaarlijk en inert gas.
Wat is het probleem?
Welk kwaad gaat van stikstof uit?

De mens moet al een gigantische hoeveelheid stikstof produceren om de hoeveelheid stikstof op onze aardbol met 1% te doen toenemen.

2.2K
Powergen
4 jaar geleden
De stikstofoxiden zijn wel degelijk schadelijk voor de mens.

Antwoorden (1)

Het gaat niet om de gewone stikstof N2 uit de lucht, maar om de stikstofoxiden. De hoge temperaturen van verbrandingsmotoren oxideren de stikstof uit de lucht die ze mét de zuurstof aantrekken tot N2O3 en dat leidt uiteindelijk (via salpeterigzuur en salpeterzuur) tot nitrieten en nitraten. De nitrieten worden ook verder gemakkelijk geoxideerd tot nitraten en het zijn de nitraten die de meststof zijn in de natuur. De zure lucht van de slapeterzuur en salpeterigzuur reageren bovendien met de ammoniak die ook in de lucht zit (o.a. veeteelt) en dat is dan pure kunstmest (ammoniumnitraat).
Bron is niet nodig; dit is basale chemie.
Het probleem van de stikstof is dus het uiteindelijk bemesten van de natuurgebieden en ook nog het feit, dat stikstofoxiden in de lucht kankerverwekkend zijn.
Toegevoegd op 25 september 2019 21:43: tekst