Is het beter mensen te adviseren niet te gaan stemmen wanneer ze niet weten waarop ze moeten stemmen?

Veel mensen zeggen 'ga in elk geval stemmen, dat is je recht'.

Maar als iemand niet weet op wie hij moet stemmen kan deze persoon dan niet beter helemaal niet stemmen? Is het voor de democratie niet beter als iemand of een gefundeerde keuze maakt (desnoods voor het sexy kontje van de lijsttrekker) of niet stemt. In plaats van een willekeurig hokje rood maakt alleen 'omdat dat zo hoort'.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

De meeste mensen weten wel waar ze NIET op willen stemmen. Als je daar een lijstje van maakt weet je dus ook op welke partijen je zou kunnen stemmen. Ookal kies je willekeurig 1 van deze partijen, dat is dan toch een tegenstem tegen de andere partijen waar je niet op wil stemmen.

Dat is ook niet hetzelfde als blanko stemmen omdat je hiermee 1 partij groter maakt.

Toegevoegd na 1 minuut:
Zie ook dit over blanko stemmen:

Tijdens verkiezingen voor de gemeenteraad, Europese Unie et cetera kan er ook blanco gestemd worden. Een blanco stem wordt in Nederland wel meegerekend in het opkomstpercentage, maar heeft geen invloed op de uitslag van de verkiezingen. Een blanco stem wordt namelijk gezien als een ongeldige stem[bron?].

Bij verkiezingen wordt een blanco stem vaak als een duidelijker protest gezien dan onthouding van stemmen. Wanneer iemand zich onthoudt van stemmen is dat vaak omdat hij gewoon niet geïnteresseerd is in politiek, terwijl mensen die blanco stemmen dat juist wel zijn.

van wikipedia: http://nl.wikipedia.org/wiki/Blanco_stem
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Zeker niet!!
Dan moet je adviseren blanco te stemmen. Als je niet stemt, gaat je stem automatisch naar de grootste partij.
Niet stemmen zou strafbaar moeten zijn ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Natuurlijk is het nooit goed om 'zomaar wat' te stemmen.

Echter, als een persoon het echt niet weet, is het het beste om via een stemwijzer achter de best passende partij te komen, dan niet te stemmen. Niet stemmen komt splinter partijen ten goede, wat niet altijd positief is voor de regering die je krijgt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vaak hebben mensen wel een beetje een idee, dat ze bijvoorbeeld rechts of links willen stemmen. Dan is het wel zinvol om te doen.
Of als ze per se een bepaalde partij niet in de regering willen, dan kunnen ze een strategische stem uitbrengen op de partij waarbij de kans het grootst is dat als zij groter worden, die andere partij niet in de regering komt.
Als iemand echt geen enig idee heeft, is misschien blanco stemmen inderdaad het beste. Behalve als iemand gewoon totaal geen interesse heeft in de hele politiek, dan kan je net zo goed thuisblijven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vroeger hadden we stemplicht.

Nu hebben we stemrecht.
Het is dus ook een recht om niet te gaan stemmen.

Maar nee, het is niet beter om niet te gaan stemmen.
Iedereen heeft wel de beschikking over een stemwijzer, kieswijzer etc.
Dan ben je niet gedetailleerd op de hoogte, maar je weet wel je richting, en dat is genoeg.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
pluseen
Aan een sexy kontje heeft een kiezer helemaal niks. Laat je nooit verleiden door aantrekkelijke lichamelijkheden van lijsttrekkers, want dan kom je op de koffie.
Kijk alleen naar het programma en let op hoe iemand dit programma verdedigt en handen en voeten wil geven.
Verder speelt houding van mensen m.i. ook mee. Hoe consistent is iemand met zijn / haar standpunten? Hoe consequent gedraagt men zich? ( Denk aan Wouter Bos, de socialist..die een kostbare verloren zonnebril door de gemeenschap liet betalen!)
In dit opzicht heb ik de SP (tot nu toe) het hoogst. De enige partij die iets wil doen aan wachtgelden en ook een deel van het inkomen afstaat voor het goede doel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik kan me die vraag wel voorstellen, elke partij doet na de verkiezingen heel andere dingen dan dat ze belooft hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Beste voor jezelf is anderen te adviseren niet te stemmen, maar het zelf wel te doen. Als je de anderen namelijk zo gek krijgt niet te stemmen, wordt jouw stem ietsje waardevoller. In het extreme geval: als alleen jij stemt en verder niemand, dan bepaal je zelf welke partij of dat er wint!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Juist niet,altijd adviseren de partij waar jij op stemt