Wat zijn goede redenen voor een gemiddelde nederlander om PVV te stemen?

Buiten het anti-buitenlander beleid om moeten er ook andere beleidspunten zijn. Wat zijn positieve zaken voor Nederland?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Een aantal belangrijke speerpunten van hun beleid.
1. Een keiharde aanpak van criminaliteit door het invoeren van hoge MINIMUMstraffen. Straffen voor vernieling en geweldpleging zijn nu veel te laag.
2. De burger moet meer te zeggen krijgen in Nederland. Als er een belangrijk politiek besluit moet worden genomen dat alle burgers aangaat, moeten alle burgers inspraak hebben d.m.v. een referendum.
3. Het bedrag dat wij spenderen aan ontwikkelingssamenwerking (0,80% van het BNP 4,7 MILJARD euro) moet drastisch omlaag. Het Europees gemiddelde is 0,44%.
4. Datzelfde geldt voor de kosten van het koningshuis (jaarlijks 110 miljoen euro)
5. Er moet extra worden geïnvesteerd in de zorg: minder bureaucratie en meer verplegend personeel. Ook hebben ouderen recht op een eenpersoonskamer in het verzorgingshuis.
6. De PVV is tegen de KM-heffing.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (12)

Aangezien ik er niet op zou durven vertrouwen dat de PVV zich veel gelegen laat liggen aan zijn eigen programma als het om het sociale gedeelte gaat, ben ik geneigd te zeggen dat er voor de gemiddelde Nederlander geen goede redenen zijn om op de PVV te stemmen

Toegevoegd na 3 minuten:
Het zou de aow-leeftijd moeten zijn, wellicht. Ik denk namelijk dat ze niet uit bezuinigingsoverwegingen omhoog hoeft.

Als men de AOW leeftijd wil verhogen, dan moet men dat met open vizier doen en de achterliggende ideologische drijfveren zichtbaar maken. En zich niet verschuilen achter bezuinigingen.

Maar er is niets in zijn programma dat opweegt tegen de negatieve kanten.
rose
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarom twijfel je specifiek aan de sociale agenda van de PVV, als ik vragen mag?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Overigens geen min van mij, ik ben gewoon nieuwsgierig.
rose
13 jaar geleden
Omdat GW al vrij snel aangaf wel gedoogsteun aan een CD/VVD kabinet te willen verlenen, als ze zelf niet in het kabinet kunnen komen. Zo'n kabinet verdraagt zich niet met de sociale agenda van GW.
rose
13 jaar geleden
Ik zal overigens wel weer een hele batterij minnen verzamelen. Je weet hoe dat gaat met een uitgesproken mening...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Weet je hoe gedoogsteun werkt? Dat betekent nadrukkelijk *niet* dat je met alle voorstellen van het minderheidskabinet meestemt, je kunt dus gedoogsteun geven en toch een bepaald voorstel afstemmen. Er is dus geen noodzakelijke tegenstelling tussen gedoogsteun aan een CDA/VVD-kabinet en de sociale agenda van de PVV. Kenmerk van een minderheidskabinet is juist dat het geen automatische meerderheid in de Kamer heeft, en bepaalde door de coalitie gewenste maatregelen niet zal kunnen nemen. Of voldoende steun zal moeten krijgen van steeds wisselende partijen binnen de Kamer. Bijvoorbeeld steun van de PVV bij een besluit over strengere eisen aan huwelijksmigratie, en steun van SGP en Verdonk bij vereenvoudiging van het ontslagrecht.
rose
13 jaar geleden
Ja SuzyQ, begrijpen doe ik dat wel. Ik zou verwachten dat je me onderhand wat hoger zou inschatten. Maar hij kiest wel met nadruk voor CDA/VVD en niet voor ander coalities. Dat geeft te denken. Hij zegt niet: Ik wil ook wel gedoogsteun geven aan een PVDA/SP/Groenlinks kabinet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Natuurlijk zegt hij dat niet, die hebben standpunten die radicaal afwijken van de kernpunten van de PVV. Maar dat wil niet zeggen dat die sociale punten bij gedoogsteun voor CDA/VVD ineens het raam uit zouden gaan. Wat zou hij daarmee bereiken? Daarmee zou de PVV alleen maar in eigen vlees snijden. Je kunt voor de lol eens kijken op: http://www.stemmentracker.nl/ Daar kun je zien wat partijen de afgelopen periode daadwerkelijk gestemd hebben, dat zegt soms meer dan de verkiezingsprogramma's.
rose
13 jaar geleden
Ik was er nog nooit geweest, nu wel. De PVV en ik waren het op 16 van de 20 door mij beantwoorde vragen (de andere 10 waren voor mij echt niet met ja of nee zonder meer te beantwoorden) oneens. Niet dat ik daar veel waarde aan hecht. Voor of tegen zonde enige nuance is mij te kort door de bocht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zo werkt het uiteindelijk natuurlijk wel: een kamerlid/fractie kan óf vóór, óf tégen de uiteindelijke motie stemmen. In het resultatenscherm kun je zien, voor zover opgegeven, wat de overwegingen van de fractie waren voor hun stem.
rose
13 jaar geleden
Dan is daar natuurlijk wel een proces van nuancering aan voorafgegaan, als ik op de site ja of nee moet klikken, is er geen ruimte voor nuance.
De reden zou kunnen zijn dat de PVV geen geld meer aan ontwikkelingshulp wil geven.Behoud van de hypotheekrente aftrek. Een betere aanpak van criminaliteit.

Toegevoegd na 3 minuten:
Minimumstraffen voor dierenbeulen, en bij zwaar misdrijf levenslang een verbod om dieren te houden.

Pvv wil ook een langzame afbouw van de bio-imdustrie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat laatste is inderdaad ook belangrijk, de dierenwelzijnsagenda. Daar hoor je bijna nooit over, maar behalve uit het verkiezingsprogramma blijkt het ook uit het stemgedrag in de Kamer. De PVV heeft bijvoorbeeld voor het verbod op pelsdierfokkerij gestemd, anders dan de partijen die op overige punten het dichts bij de PVV in de buurt liggen (VVD en Verdonk).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vind ik ook heel belangrijk.De dieren kunnen niet voor zichzelf opkomen.
Het standpunt over Europese integratie is voor mij heel belangrijk. Als je niet wilt dat het overdragen van soevereiniteit gebeurt zonder gedegen democratische controle in eigen land, kun je eigenlijk maar bij drie partijen terecht: de SP, de SGP en de PVV.

Ik ben geen maoist en geen christen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
rose
13 jaar geleden
Je bent vast ook geen Islam-haatster?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Haha, lekker suggestieve vraag! Ik zie problemen die disproportioneel groot zijn binnen bepaalde bevolkingsgroepen. Bij die problemen in die bevolkingsgroepen zie ik een verband met de islam. En nee, dat is niet hetzelfde als islam-haatster zijn. Die suggestie is lekker gemakkelijk, maar net zo onwaar.
rose
13 jaar geleden
Ik denk dat je me verkeerd begrepen hebt. Ik bedoelde namelijk exact wat ik zei, namelijk dat ik denk dat je geen Islam-haatster bent. Waarna de suggestie zich had moeten bewegen in de richting van het idee dat je bij Islam-haters wellicht even weinig te zoeken hebt als bij 'maoïsten' of christenen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het punt is: ook die suggestie (namelijk dat de PVV vooral bestaat uit islam-haters) hou ik verre van me. :) Ook daarvoor geldt: de suggestie is lekker makkelijk. En absoluut, ik vind dat Wilders op dat punt soms te ver doordraaft. Maar ik ben ook opmerkzaam genoeg om te zien dat iedere nuancering die hij wél aanbrengt, óf zorgvuldig uit het nieuw wordt gehouden, óf direct wordt overschreeuwd. De uispraken over moslims die van harte welkom zijn, worden bijvoorbeeld nou nooit eens geciteerd.
rose
13 jaar geleden
Oh, dat is je goed recht. Wat mij betreft geldt Geert Wilders voorlopig nog als Islam-hater en voor mij is Geert Wilders de PVV. Maar als je dat te kort door de bocht is, dan is het etiket maoïsten voor de SP dat wellicht toch ook. Ik weet in ieder geval niets over maoïsme in de statuten van de SP. Maar ik weet natuurlijk ook weer niet alles... (Dat ze bij de SGP christen zijn staat buiten kijf)
rose
13 jaar geleden
De uitspraak "Ik haat geen moslims, ik haat de islam" is toch van Wilders? Of is dat inmiddels apocrief?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat van die maoisten was ook bedoeld met een knipoog, hoor. Laat ik dat, als daar misverstand over bestaat, direct duidelijk stellen: terwijl de SP wel is begónnen als maoistische partij, heeft ze al een hele tijd geleden afstand genomen van die ideologie. Maar een socialist ben ik al evenmin.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klopt, die uitspraak is van Wilders. Laat ik een tegenvraag stellen: heb jij dat interview waarin hij dat gezegd ooit helemaal gezien? Of zijn alleen dergelijke citaten tot je gekomen?
rose
13 jaar geleden
Dat was nog in de jaren dat Marxisme een toelatingseis was voor de universiteit... ;-)
rose
13 jaar geleden
Nee, ik heb dat interview nooit in zijn geheel gezien. Ik moet tot mijn schande bekennen dat er honderden, zo niet duizenden, interviews met politici zijn die ik nooit geheel heb gezien. Waaronder dus dit. (mocht je over een transcript beschikken dan ben ik ten zeerste bereid dit eens aan een uitgebreid onderzoek te onderwerpen)
rose
13 jaar geleden
Jij wel?
rose
13 jaar geleden
Weet je nog welk interview het was? Dan ga ik er naar op zoek.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, ik ook niet, en dat is juist mijn punt. Ik heb zelfs gezocht, en niet gevonden. Er wordt in de media vaak anders omgesprongen met het citeren van personen in de gratie (van het bewuste medium) dan met het citeren van personen buiten de gratie. Het is dus geen verwijt aan jou, maar aan die media. Alleen aan de krantenkoppen kun je het al zien. Let maar eens op. Als Wilders wordt geciteerd, ziet de kop er zo uit: Wilders: 'Ik haat geen moslims, ik haat de islam.' Als een tegenstander van Wilders wordt geciteerd, ziet de kop er zo uit: 'Geert Wilders ondermijnt democratie' Allebei citaten, maar wat een verschil in hoe het bij de argeloze lezer binnenkomt! De eerste kop is gericht op de reactie: wat zegt die Wilders een stomme dingen. De tweede kop is gericht op de reactie: Wilders ondermijnt de democratie, wat erg! Met andere woorden: het tweede citaat wordt op zo'n manier gebracht dat het een feit lijkt. Niet iets dat door iemand (welke iemand?) beweerd wordt en waar de waarheid nog van onderzocht moet worden, maar iets dat gewoon zo is. Het artikel gaat zelfs even op dezelfde voet verder: "AMSTERDAM - De PVV van Geert Wilders is een extreem-rechtse partij die islamofobie en systeemhaat tegen de overheid mobiliseert. Daarmee ondermijnt zij de sociale cohesie en de democratie in het land." Nu de indruk van feit is bevestigd, komt pas de aap langzaam uit de mouw: "Dat stellen drie wetenschappers in een aan de Tweede Kamer beloofd onderzoek over radicalisering, dat in opdracht van het ministerie van Binnenlandse Zaken is uitgevoerd." Je weet al precies wat je behoort te vinden voordat je erachter komt wie dit heeft gezegd en wat de status is van hun onderzoeksrapport.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
http://www.volkskrant.nl/binnenland/article1310142.ece/Wilders_ondermijnt_democratie
rose
13 jaar geleden
Dank!
rose
13 jaar geleden
Ik dacht even dat het het gewraakte artikel was. Het is niet zonder uitzondering zo: http://www.volkskrant.nl/binnenland/article1310411.ece/Pechtold_Wilders_is_extreem-rechts
rose
13 jaar geleden
Overigens geldt die bias aan beide kanten van de sloot. Verslaggeving is nou eenmaal nooit objectief. Derhalve verdient het aanbeveling altijd op zoek te zijn naar (tegen)argumenten. Overal.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Knap gevonden binnen het artikel waar ik naar linkte. ;) Dat laatste ben ik het helemaal mee eens, maar in dit geval signaleer ik ook dat de bias niet in evenwicht is. Het is veel moeilijker om positieve bias jegens de PVV te vinden dan negatieve. En dan heb ik het sec over bias, niet over feitelijke berichten.
rose
13 jaar geleden
- Ja, dat had je zelf ook kunnen zien. - Dat is goed mogelijk. Wordt een spannende dag, morgen. Welterusten...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Had ik ook gezien, het was redelijk opvallend. ;) Het ging me om tendensen. Kijk gerust zelf wat je verder kunt vinden. En ook van deze kant: welterusten!
rose
13 jaar geleden
Neuh, volgens mij begrijpen we het allebei zo wel...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Net in De Pers gezien, een kop waar ik echt boos om kan worden: 'Scholieren marcheren achter Geert Wilders aan' http://www.depers.nl/binnenland/485667/Scholieren-marcheren-achter-Wilders-aan.html Kan het nóg suggestiever? Dit roept (en het gaat er bij mij niet in dat het niet zo bedoeld is) beelden op van hitlerjugend en dergelijke nare fenomenen. Scholieren worden zo in één klap neergezet als grotendeels een soort neonazi's.
- Meer politie op straat
- Afschaffing van de taakstraffen, strengere straffen.
- Minder criminaliteit
- Geen extra moskeeèn meer bouwen.
- Moskeën waar geweld wordt gepredikt worden zonder pardon gesloten
- Geen onnodige subsidies meer, waardoor er meer overblijft voor "henk en ingrid" het nederlandse volk dus.
- Geen hoofddoekjes meer in overheidsgebouwen.
- Verplicht Nederlands spreken als je in Nederland wil wonen (kan me er dood aan ergeren dat er buitenlands gesproken wordt door de "nieuwe nederlanders"
- Het volk krijgt meer te zeggen, belangrijke beslissingen worden genomen via referenda.

En zo zijn er nog veel meer, ik zal zeggen lees dit eens door:
http://www.pvv.nl/images/stories/Webversie_VerkiezingsProgrammaPVV.pdf

Dan zul je zien dat de PVV zo slecht nog niet is!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De PVV gaat sinds de gemeenteraadverkiezingen steeds verder achteruit. Toen had hij nog helemaal geen linkse standpunten en een sociaal beleid.

Waarmee ik denk (ben geen PVV-stemmer) dan zijn huidige stemmer, nog steeds stemt vanwege zijn ideeën voor de gemeenteraadverkiezingen.
Dat zijn er steeds minder geworden. Steeds meer afhakers.

Dus vanwege het buitenlander beleid.
Ik vermoed dat elke 'gemiddelde nederlander' wel zou kunnen inzien dat dat zijn hoofdtak is van de PVV en de rest alleen maar meedoen is om als een volwaardige politieke partij gezien te worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je het met andere punten eens bent met de PVV. Bijvoorbeeld als je vindt dat de AOW leeftijd op 65 moet blijven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je het een goed idee vindt dat Nederland de euro afschaft en weer teruggaat naar de gulden (lijkt mij wederom een dure operatie, maar ja, die nostalgie is voor sommigen priceless). Of als je er zeker van wilt zijn dat Turkije nooit bij de EU komt (hoewel ik niet denk dat Wilders dat ooit in zijn eentje kan bepalen).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
PVV in het kabinet wordt heel grappig. Ik kijk er naar uit. Dat is het positieve aan de PVV. Meer politieagenten en meer verplegend personeel, dat ook.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De PVV zit niet in het MIDDEN van het politieke spectrum, dus zal een geMIDDELe nederlander geen reden zien erop te stemmen.

Toegevoegd na 20 uur:
(Maar natuurlijk bestaat de gemiddelde nederlander helemaal niet.)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jij vindt angst een goede reden om op welke partij dan ook te stemmen, en een positieve zaak voor Nederland? Of is dit zomaar een losse kreet die op geen enkele manier de vraag beantwoord?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vele punten in het programma van de PVV zijn gebaseerd op angst voor de Islam die terecht of onterecht ( dat laat ik liever even in het midden) bij de Nederlander heerst. Alle andere partijstandpunten kun je ook bij andere partijen. Dus eigenlijk is de enige reden die ik kan verzinnen waarom een gemiddelde Nederlander op de PVV stemt.
Het feit dat je gaat stemmen!

Of je reden om te gaan stemmen op de PVV goed is, kan je alleen zelf bepalen; zolang je het maar uit vrije wil doet. De enige niet goede reden om op de PVV te stemmen is namelijk als je er toe geforceerd wordt. Dit alles geldt overigens voor alle partijen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Alle beleids punten zijn voor een ieder persoonlijk te vinden en te bevinden. Alle punten waar je je in kan vinden heeft ook tegenpunten, maar zo geldt dat voor heel veel beleidspunten.

Persoonlijk goede beleidspunten (en ik kan me echt goed voorstellen dat je het er niet mee eens bent):
- Minden geld voor ontwikkelingshulp, geld wat eigenlijk toch al in een zwart gat verdwijnt en niet naar de bevolking van het land.
- Minder geld in de EU, Nederland eerst zelf maar eens uit de crisis.
- Niet zoveel bezuinigen op Defensie (als Nederland binnenin ergens wel wat heeft is het leger ook nodig, zoals bijvoorbeeld natuurrampen). Tevens is het bijstaad van onschuldige brugers naar mijn mening een zaak van de wereld tegenwoordig).
- AOW leeftijd op 65, probeer eerst de mensen van 45 en ouder maar eens beter aan het werk te krijgen.

Niet dat ik nu gelijk ook PVV heb gestemd, maar dit lijken mij wel goede pnten voor de gemidelde Nederlander.