Waarom maakte Fortuyn na zijn vertrek bij Leefbaar Nederland van de LPF alsnog een partij terwijl hij tegen de partij als vorm was?

Hier legt Fortuyn uit waarom hij voor een beweging was en niet voor een partij.

http://www.youtube.com/watch?v=k9O2SM_bPpA#t=4m4s

(Onderdeel speech van Pim Fortuyn op partijcongres Leefbaar Nederland op 25 november 2001 n.a.v. zijn verkiezing tot lijsttrekker)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Je hoeft in Nederland geen partij op te richten, om mee te kunnen doen aan verkiezingen. Dat mag een beweging dus ook. Maar. De wet financiering politieke partijen spreekt wel over politieke partijen. Ik neem aan dat Pim heel graag mee wilde profiteren van die financiering. In dat geval had hij geen keus...