Wat houdt de versoepeling van het ontslagrecht precies in?

In welk geval zal een werknemer ontslagen kunnen worden,in tegenstelling tot hoe het nu geregeld is?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Conform het laatste voorstel zou de werkgever altijd kunnen ontslaan, terwijl er ook altijd een ontslagvergoeding zou moeten worden betaald. Dit is vergelijkbaar met het Belgische systeem.

In het huidige systeem kan de werkgever niet zondermeer ontslaan. Er vindt altijd een rechterlijke toets plaats of het UWV WERKbedrijf moet een ontslagvergunning verlenen. De rechter bepaalt bovendien of er een vergoeding moet worden betaald aan de werknemer en hoe hoog die moet zijn.

Het laatste wetsvoorstel hield ook in dat er aan de door de rechter toe te kennen ontslagvergoeding een maximum werd verbonden. Op die manier hoeft de werkgever minder diep in zijn buidel te tasten bij het ontslag van oudere werknemers of werknemers met een langer dienstverband.

Hoe het verder gaat met het ontslagrecht is op dit moment nog een grote vraag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Dat ze sneller de oudere werknemers kunnen ontslaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zodat ze werknemers die lui zijn (als dat duidelijk te bewijzen is), ongeoorloofd vaak ziek zijn (terwijl ze dat niet zijn), stelen, vernielen, discrimineren, etc.... makkelijker eruit kunnen gooien. Wat mij betreft mogen ze dat gisteren al invoeren.