Waarom is het moeilijker om bij de politie te komen dan bij defensie?

Aangezien je bij defensie met zwaardere vuurwapens werkt dan bij de politie. En toch is het moeilijker om bij de politie te komen.
En het feit dat je bij defensie is strafblad mag hebben met een misdrijf waar max 6 maanden op staat en bij de politie mag dat niet.

5 jaar geleden
1.4K
TurfGraver
5 jaar geleden
Bij de politie heb je met burgers te maken.

Antwoorden (3)

Dat is omdat het bij de politie juist niet om geweld gaat, maar om tact, diplomatie, inlevingsvermogen, etc.
Als je politie associeert met wapens en geweld ben je dus niet geschikt.
5 jaar geleden
LeonardN
5 jaar geleden
+Als agent heb je veel meer te maken met burgers dan als soldaat, dan is het wel zo prettig als je weet dat een agent van onberispelijk gedrag is (althans dat hij daar iig niet veroordeeld is voor bepaalde zaken).
popeye
5 jaar geleden
Dus het gaat er niet om dat je bijvoorbeeld toegang hebt tot zware automatische wapens waar je een aanslag mee kunt plegen et ?
Computoon
5 jaar geleden
Daarnaast: het militair wapengebruik vindt in principe georganiseerd plaats, in opdracht van een meerdere.
Een agent bepaalt zelf wanneer hij het wapen trekt, op basis van voorgeschreven procedures en ervaring. Dat vereist een (nog) groter verantwoordelijkheidsgevoel dan van een militair. Vuurwapengebruik door een agent is een laatste middel wegens het risico onschuldige burgers te raken. Vuurwapengebruik door militairen is normaal in oorlogstijd en dan wordt er meer "globaal" geschoten op de militaire tegenstander.
tinus1969
5 jaar geleden
@popeye, als soldaat heb je helemaal niet zomaar toegang tot zware wapens en munitie. Die zijn daar te duur voor.
In defensie hebben ze ook meer mensen nodig dus laten ze meer toe. Een politie moet ook een zwaarder diploma hebben. Ik denk dat dat de reden is
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Om bij de politie te komen moet je (minimaal) geschikt zijn om agent te worden. Iemand die zelfstandig kan werken, communicatieve vaardigheden heeft, en in staat is om (op hoofdlijnen) de wet toe te passen in een concrete situatie.
Bij defensie hebben ze ook veel simpeler functies.Schutter op een marineschip, pistolen in en uit elkaar halen in de wapenkamer, of koffie rondbrengen in de officiersmess.
Een paar jaar basisschool is dan voldoende.
teusvh
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Functies waar een paar jaar basisschool voldoende is zijn er niet. Koffie rondbrengen in de officiersmess is geen functie.
Voor schutter minstens VMBO-kader of MBO-2 opleiding.