Europol betekent dat ook gelijk Interpol?

Ik had een vraag, als je op Europol staat, dus geregistreerd in de politie systemen van Europa, betekent dan dat je ook gelijk buiten Europa staat geregistreerd op Interpol?
Zo ja, vanaf welke straffen?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
5.9K
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Om deze vraag te beantwoorden heb ik niet genoeg aan de ruimte op GoeieVraag.
Misschien heb je al vast iets aan deze scriptie van Maarten Berkelaar, ingediend op 10 mei 2016 aan de Universiteit Utrecht - faculteit Geesteswetenschappen.
europol - Utrecht University Repository - Universiteit Utrecht Maarten Berkelaar
[PDF]europol - Utrecht University Repository - Universiteit Utrecht
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Interpol is een internationale organisatie opgericht in 1923 en uitgegroeid tot een politie initiatief waar 186 landen aan meewerken.
https://isgeschiedenis.nl/nieuws/ontstaan-van-interpol Europol is een Europese politiedienst, opgericht in 1998 en zorgt voor het organiseren van de informatie-uitwisseling tussen de politiediensten van alle 28 lidstaten van de Europese Unie.
https://europa.eu/european-union/about-eu/agencies/europol_nl
Binnen de Europese Unie hebben de landen de uitlevering vereenvoudigd. De afspraken van de deelnemende landen zijn sinds 2004 voor Nederland vastgelegd in de Overleveringswet, reden waarom men in deze gevallen spreekt over Overlevering in plaats van Uitlevering.
http://kaarls-strafrechtadvocaten.nl/strafzaken/internationaal-strafrecht

Antwoorden (1)

Interpol begon als Internationale Criminele Politie Commissie in 1923 en de huidige naam werd sinds 1956 aangenomen. Interpol is de Internationale Criminele Politieorganisatie, opgericht om de samenwerking tussen verschillende internationale politieorganisaties te vergemakkelijken en bestaat ongeveer zestig jaar langer dan Europol.
Europol werd opgericht in 1999. Maar de organisatie was op beperkte schaal gestart vanaf 1994, kort na het Verdrag van Maastricht van 1992. Europol is de Europese politiedienst, die het officiële inlichtingenagentschap van de Europese Unie is.
Interpol heeft de bevoegdheid en het recht om onderzoeken uit te voeren en kan, indien nodig, de verdachten die betrokken zijn bij de misdaden arresteren.

Europol heeft niet het recht verdachten te ondervragen of te arresteren.
Europol heeft geen operationele bevoegdheden en opsporingsbevoegdheden en voert geen zelfstandige onderzoeken uit. Zij verzamelt en analyseert criminele inlichtingen om ernstige internationaal georganiseerde misdaad te voorkomen en te bestrijden en plaatst die inlichtingen in een registratiesysteem.
Europol zorgt ervoor dat de politiediensten in de verschillende lidstaten onderling deze informatie uitwisselen en dat vooral informatie internationaal gedeeld kan worden.

Als je op de Nationale en/of op de Europese opsporingslijst staat, kun je controleren dat je dan in de meeste gevallen ook op de opsporingslijst van Interpol wordt geplaatst.

Bij degenen waarvoor om opsporing wordt verzocht gaat het meestal om moord, liquidaties, gevluchte verdachten die vuurwapengevaarlijk zijn, drugshandel e.d.
Laat ik het zo zeggen, je komt niet op een opsporingslijst wegens een wissewasje. Het gaat dan echt om verdachten van misdaden of reeds veroordeelde zware misdadigers.
Nationale opsporingslijst: https://www.politie.nl/gezocht-en-vermist/nationale-opsporingslijst
Meest gezocht in Europa: https://eumostwanted.eu/nl
Interpol: https://www.interpol.int/notice/search/wanted
Europol is sinds juli 2011 gevestigd in Den Haag en wordt sinds 1 mei 2018 bestuurd door de commissaris-generaal van de Belgische Federale politie Catherine De Bolle.