“We blijven vasthouden aan de Britse manier want we merken dat agenten bewapenen niet betekent dat agenten niet meer neergeschoten kunnen worden”, stelde politiehoofd van Manchester Peter Fahy tien jaar geleden toen twee van zijn onbewapende agentes stierven ‘in the line of duty’. De politiek is niet happig om te raken aan een situatie die al 183 jaar bestaat. Van Britse agenten wordt namelijk verwacht dat ze aan de kant van het volk staan en burgers beschermen tegen de staat.

Een radicaal andere visie dan elders want de politie wordt meestal aanzien als het repressieve middel van een overheid om regels af te dwingen. “Deze visie gaat terug naar de 19e eeuw”, stelt Peter Waddington van de University of Wolverhampton. “Toen de politie gevormd werd heerste er een grote angst ten aanzien van het leger. Men vreesde dat dit nieuw te vormen korps zou zorgen voor onderdrukking. En dus kregen agenten een ander uniform dan militairen en geen wapens.”
fremar
5 jaar geleden
popeye
5 jaar geleden
Dus hun 183 jaar oude traditie is meer waard dan een mensen leven? Lijkt wel een beetje op onze nederlandse cultuur. Het mag zo vaak mis gaan dat ze dan pas heel misschien iets veranderen.