De eerste sancties werden door Jimmy Carter opgelegd in 1979.
Aan de goede banden tussen de VS en Iran kwam in januari 1979 een einde toen de sjah werd afgezet en ayatollah Ruhollah Khomeini van Iran een islamitische republiek maakte. Nadat de VS de verbannen sjah toelieten voor medische behandelingen, en geruchten dat de VS een tegencoup steunden om de sjah weer aan de macht te helpen de kop opstaken, bestormde een groep radicale studenten de Amerikaanse ambassade in Teheran. Zij gijzelden 52 Amerikanen 444 dagen lang, waarna de gijzelaars op 20 januari 1981 werden vrijgelaten.
Tijdens de gijzeling stelde president Carter de eerste sancties tegen Iran in en liet hij voor 12 miljard dollar aan Iraanse tegoeden bevriezen.
In de jaren ´80 volgden er nog verdere Amerikaanse sancties tegen Iran. In 1984 verbood de VS de verkoop van wapens aan het land na de uitbraak van de Irak-Iranoorlog. President Reagan breidde deze sancties in oktober 1987 uit met een verbod op de im- en export van goederen en diensten uit het land. In 1995 werden algehele handel en contacten met Iran verboden onder het bewind van president Clinton.
SimonV