Wat is de minimale leeftijd dat je als agent met vuurwapen je werk mag doen?

Mag je dat al vanaf je 18e jaar?

5 jaar geleden
1.1K
ronron1212
5 jaar geleden
Nee want dan ben je nog geen politieman.
Agent ben je 24 uur per dag, dat houdt niet op als je dienst erop zit. Je hebt een voorbeeldfunctie. Je bent integer, betrouwbaar en je collega's kunnen voor de volle 100% op je rekenen. Naast deze eigenschappen is er ook een aantal basiseisen waar je aan moet voldoen. Minimaal een diploma vmbo kaderberoepsgerichte (kb) leerweg
Minimaal 18 jaar, solliciteren kan al een half jaar eerder
Nederlandse nationaliteit
Onbesproken gedrag
Rijbewijs B (of bereid dit binnen 1 jaar na aanstelling te halen)
Beheersing van de Nederlandse taal
Goede conditie
Goed zichtvermogen (de visuseis)
Ook moet je kunnen zwemmen, als je dit niet kunt aantonen met een zwemdiploma, doet je een zwemtest doen.
Als agent in opleiding wissel je vanaf dag één werken en leren af. Zodra je bent aangenomen begin je met 8 maanden leren en praktijkoefeningen aan de Politieacademie. Na die eerste periode ga je 4 maanden aan het werk in het korps. Hier kun je wat je geleerd hebt direct in de praktijk brengen.De rest van de opleiding blijf je afwisselend 4 maanden leren op school en 4 maanden werken in de praktijk.
De opleiding tot agent duurt in totaal 2 jaar en 4 maanden. De eerste anderhalf jaar van de opleiding is gelijk aan de opleiding van Allround politiemedewerker. Vanaf de eerste opleidingsdag ontvang je gelijk salaris.

Antwoorden (2)

Om als politieagent een vuurwapen te mogen dragen (en in tijd van nood gebruiken) is niet afhankelijk van de leeftijd maar van het eindresultaat van de verlangde opleiding. Een vuurwapen krijg je pas nadat je de vereiste examens hebt gehaald. Dan ben je minstens 21 jaar, maar vaker veel ouder.
Toegevoegd op 04 november 2018 10:29: bron
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
SimonV
5 jaar geleden
+ duidelijk!
popeye
5 jaar geleden
Hoezo 21 jaar? Z'n opleiding duurt toch niet zo lang? En het is mbo niveau de eerste 2 streepjes.
LeonardN
5 jaar geleden
De opleiding duurt niet lang, maar je moet 18 zijn voor je hem mag starten. Overigens gaat dit antwoord uit van een hoofdagent waar de kortere opleiding tot agent al voldoende is.
20 jaar.

Twintig jaar en vier maanden om precies te zijn in het "gunstigste" geval.
Je moet namelijk 18 jaar oud zijn om de opleiding tot agent te beginnen en deze opleiding duurt als je hem zo snel als kan afrond 2 jaar en vier maanden.
Als je dus precies 18 bent als de opleiding van start gaat, en goed je best doet kan je dat halen.

https://www.kombijdepolitie.nl/vacatures/paginas/agent-07-2119.aspx
Opleiding tot agent;
-Duur: 2 jaar en 4 maanden
Toelatingscriteria;
-Diploma ten minste vmbo gemengd/theoretisch of mbo-3
-Leeftijd van minimaal 18 jaar
5 jaar geleden
crispy
5 jaar geleden
netjes gecorrigeerd.
LeonardN
5 jaar geleden
Ik heb niks gecorrigeerd, heb het zo geschreven dat iedereen het begrijpt. Hoop ik.
crispy
5 jaar geleden
Je hebt je eerste antwoord verwijderd en aan de hand van mijn opmerkingen gecorrigeerd.
LeonardN
5 jaar geleden
Wat was mijn antwoord eerst dan? Anders dan het nu is? Je had er commentaar op dat ik niet uitlegde dat het een uitzonderingsgeval is, dat commentaar was echter onterecht. Bij een vraag over minima ga je namelijk altijd uit van het meest optimale (of meest negatieve) geval. Aangezien meerdere mensen dat niet bleken te snappen (en nog steeds niet gezien de onterechte minnen) heb ik het zo geschreven dat mensen het wellicht wel kunnen begrijpen. Het conclusie antwoord is het zelfde. Als ik deze zin niet erbij schrijf "Als je dus precies 18 bent als de opleiding van start gaat, en goed je best doet kan je dat halen." is het antwoord nog steeds correct. Als er niks onjuist was, kan je ook niks corrigeren.
Ik heb het begrijpelijker gemaakt voor mensen die niet exact snappen wat een minimum waarde inhoudt.
crispy
5 jaar geleden
Je hebt het precies aangepast aan de hand van mijn opmerkingen. :-)
LeonardN
5 jaar geleden
Ja aangepast. Niet gecorrigeerd. https://nl.wiktionary.org/wiki/corrigeren
overgankelijk iets ontdoen van fouten of fouten aanduiden, verbeteren
De leraar corrigeerde het eindproefwerk van de leerlingen. Aanpassen is iets veranderen, maar dat hoeft niet per se een fout te zijn. https://nl.wiktionary.org/wiki/aanpassen