Mogen ziekenhuizen tegenwoordig winst maken?

(Eerdere vraag uit 2010 is wellicht niet meer relevant)
https://kassa.bnnvara.nl/nieuws/ziekenhuizen-mogen-winst-maken-en-uitkeren
Is dit voorstel (of gelijkend voorstel) door de eerste kamer aangenomen?

4.5K
SimonV
5 jaar geleden
Je vraag is eigenlijk: mogen ze winst uitkeren? Tot nu toe nog steeds niet:
https://www.ornet.nl/blog/2018/10/09/personeel-wordt-mede-eigenaar-van-ziekenhuis/?vakmedianet

Antwoorden (1)

Nu zijn ziekenhuizen stichtingen die wel winst mogen maken, maar niet mogen uitkeren. In andere zorgsectoren mag nu al wel winst worden uitbetaald aan aandeelhouders of externe financiers, zoals de huisartsenzorg, fysiotherapie, tandzorg, Wlz-zorg en geestelijke gezondheidszorg die buiten de instellingen worden verleend.

Overigens zijn er constructies waardoor een ziekenhuis nu al indirect winst kan uitkeren. Als alle inkoop door een dochterbedrijf wordt gedaan dat vervolgens hoge tarieven aan het ziekenhuis rekent, kan zo de winst van het ziekenhuis worden afgeroomd door het inkoopbedrijf dat wel winst mag uitkeren. Dat kan ook met andere dochterbedrijven die bijvoorbeeld de was doen of tijdelijk personeel regelen.
ronron1212
5 jaar geleden
SimonV
5 jaar geleden
Artikel is twee jaar oud. Maar er mag inderdaad ook nu nog geen winst uitgekeerd worden.