Raken de postcodes nooit op als er steeds maar nieuwe woonwijken bij komen?

Ons dorp breid in recordtempo uit. Op een bepaald moment zijn de postcodes dan toch op, De andere codes horen bij ander plaatsen. Wat gebeurt er dan?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.2K

Het beste antwoord

Zou kunnen, maar zover laat men het niet komen.
Per straat heb je maar 2 postcodes nodig, voor de even en de oneven huisnummers. Momenteel zijn er > 200.000 straten in Nederland en hebben postbussen ook nog een postcode per plaats.
Theoretisch zijn er 9999x(26^2) = 6759324 aantal combinaties mogelijk, dat is dus 3379662 straten met even en oneven huisnummers.

Dit is meer dan genoeg voor de komende jaren, en verdwijnen er meer dorpen dan dat er bij komen en vinden er continu herindelingen plaats bij grote steden.
Onlangs is Oosterhout bij Nijmegen aangetrokken en zijn gelijk alle straten en postcodes hernoemd. Veel kleine straten zijn hierbij samengevoegd tot 1 grote straat of rondlopende straat. Hierbij zijn er oude postcode weer vrijgekomen en minder nieuwe postcodes bijgekomen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

dan worden de postcodes van verschilliende straten samengevoegd. Er is een aantal jaren geleden een herindeling van postcodes geweest.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het aantal postcode is 9999 x 26 x 26. Dat zijn er heel veel
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij hebben ze bij het uitdelen van de postcodes nogal wat ruimte overgelaten voor al deze nieuwe gebieden, dus plek gehouden voor toekomstige uitbreidingen. Zie maar eens op wikipedia, dan zie je nog veel gaten, ook als je doorklikt op een reeks, bv 7000 - 7999.