Ik heb een politiek dilemma. Wie weet raad?

Over een dag of 12 mogen we stemmen, maar ik ben er nog steeds niet uit. Als ik de stemwijzer doe kom ik uit op TON, maar daar wil ik niet op stemmen. Ook de PVV valt (vanwege het feit dat het een one-issue-partij is) voor mij af. Maar... als ik debatten hoor, en het immigratie-gedram van Geert Wilders eruit "filter" heeft die partij wel hele goede standpunten m.b.t. de sociale zekerheid. Sterker nog... sociaal-economisch gezien verschilt de PVV niet eens zo veel van SP.
Welke partij zou voor mij het beste zijn?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (13)

Dan kun je vermoedelijk het beste kiezen voor een minder omstreden, bredere partij aan de rechterkant van het midden. Ik vermoed dat VVD voor jou een reele keuze zal zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarom stem je dan niet op een partij die goede standpunten heeft over de sociale zekerheid en de sociaal zwakkeren? Bijvoorbeeld de SP?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou zeggen pak de partijprogramma's van alle partijen erbij en kijk welke bij jouw past. Misschien dat de SP iets voor jouw is of de VVD.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk niet dat ik je kan vertellen waar je het beste op kunt stemmen (want dan zou ik niet erg objectief zijn), maar ik kan wel deze raad geven: op de websites van alle politieke partijen zijn hun volledige partijprogramma's te vinden. Saaie kost hoor, maar als je het globaal doorleest merk je al snel of de standpunten je wel of niet aanstaan. Afgezien daarvan, houd ik er toch ook altijd rekening mee dat de partijen om te kunnen regeren, toch compromissen zullen moeten sluiten, dus het gaat er vaak niet alleen om wát ze zeggen, maar ook of je erop vertrouwt dat ze hun principes trouw blijven. VVD blijft liberaal, CDA blijft voor de gezinnen, etc.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik raad je aan diezelfde stemwijzer(s) nogmaals in te vullen, maar nu goed te letten op welke thema's voor jou belangrijker zijn dan andere thema's.

Je zou bijvoorbeeld kunnen aangeven dat je het beleid omtrent buitenlanders niet zo belangrijk vindt, en dat je de inkomenspolitiek juist heel belangrijk vindt.

Bij sommige stemwijzers kun je de dingen die jij belangrijk vindt aankruisen. Bij andere stemwijzers zul je bij sommige vragen "weet niet" moeten invullen om ervoor te zorgen dat die vraag niet meetelt.

Op die manier wordt de uitslag meer een gewogen gemiddelde van je antwoorden, in plaats van een "dom" gemiddelde.
13 jaar geleden
Lees de partijprogramma's en ga uit van je eigen gevoel. Die stemwijzers op internet zijn waardeloos! Je laat je stem toch niet bepalen door een computer!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ehh .. ligt eraan door wie je gebeten wilt worden: de hond of de kat. Maar gebeten zul je worden.
Vindt je het niet erg dat een nietsnut die beweert kunstenaar te zijn en uit het rifgebergte komt ervoor zorgt dat jouw zorgpremie omhoog gaat, dan stem je links.
Vindt je het niet erg dat de duivel weer een paar miljoen op de grootste bankiershoop schijt dan stem je rechts.
En dan nogeens wat .. waarom zou je niet PVV stemmen als die het dichtstbij jouw standpunten komen. In Nederland hebben we een coalitieregering dus de kopvoddentaxsoep zal wel iets afgekoeld zijn voordat het wordt opgediend!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je vindt de sociale zekerheid standpunt van de PVV goed? je vindt ze niet veel van de SP verschillen, en je wil niet op de PVV stemmen? dan is het toch simpel, je bent een SP-er. dus op 9 juni stap je op je broemmer en ga je stemmen op Emile Roemer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
Je kunt beter op een grote partij stemmen, de kleintjes bereiken helemaal niets in de politiek. Ze doen voor spek en bonen mee. Stem op een partij met mensen die kunnen regeren. Ik begrijp dat je rechts bent, stem dan op de VVD, die komt het beste op voor de rijken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ook alweer zo´n raar idee over de VVD.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Enzoenzo, helemaal eens met je laatste zin. VVD is de partij van het schaamteloze egoïsme.
Misschien moet je nog eens naar een heel ander partij kijken, heb je wel eens gehoord van "Partij voor Mens en Spirit? Op onderstaande link vind je hun partijprogramma. Verder nog een link naar een kieswijzer waar je achteraf kan aangeven welke partij je buiten de bekende parijen nog meer mee wilt laten tellen of welke je wilt schrappen.
Succes met kiezen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je sociale zekerheid van belang vind en niet wilt dat hierop bezuinigd moet worden, heb je naast de PVV de SP als beste alternatief. Misschien zou je daarnaast strategisch op het PvdA kunnen stemmen omdat deze partij nodig is om een linkse coalitie te kunnen vormen. De PVV zal sowieso samen met andere rechtse partijen gaan en moet op het punt behoorlijk water bij de wijn doen willen ze uberhaupt regeren, waardoor je m.i. beter links kunt stemmen. Mijn advies: SP of PvdA.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
geef je stem aan de Partij voor de Dieren
de dieren kunnen je stem goed gebruiken
als het in een land goed geregeld is voor de dieren
worden de mensen mogelijk ook gelukkiger.

zowel links als rechts komen er wel uit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
stem VVd

die halen het bij de arme en geven het aan de rijke