Mag ik in opdracht van een bedrijf mystery-schopper zijn en die resultaten dan publiceren?

ik zou zelf wel het onderzoek doen maar in opdracht van een bedrijf. Ik zou mijn ervaring bij de concurentie vergelijken en dan daar een blog over schrijven.

Toegevoegd na 37 seconden:
Mag dit ?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
LeonardN
6 jaar geleden
Heb je het idee dat dit een soort carrièrepad is? Freelance mysteryshopper EN blogger.

Antwoorden (2)

Bedoel je het volgende?
Mediamarkt huurt jou in en laat jou winkelen in andere elektronicazaken. Jij schrijft jouw ervaringen op, deelt deze met MM, maar ook aan de hele wereld.

Nou dat zal prima mogen, dat mag ook zonder de opdracht van MM, maar de grotere vraag is of MM als ze al iemand die opdracht zouden willen dat jij dat onderzoek openbaart. Als MM dat onderzoek verlangt zijn de resultaten hun eigendom en zullen ze niet zo blij zijn als jij dat onderzoek naar buiten brengt en dus daarmee aangeeft dat de MM "spioneert" bij de concurrent.

Dus "ja" dat mag, maar waarschijnlijk zal MM het in het "contract" uitsluiten.

Toegevoegd na 3 minuten:
Als je zou iets zou willen doen zou je dat beter op zelfstandige basis doen of in opdracht van een onderzoeker/krant/ander mediabedrijf. Ten eerste omdat je dan niet bevooroordeeld bent, (je hebt nu namelijk meer kans om biased te zijn als MM jouw geldschieter is). En ten tweede omdat je dan ook MM in je onderzoek mee kan nemen.
6 jaar geleden
Een bedrijf dat jou opdracht geeft om mystery-visits te doen, zal het niet waarderen als jij je ervaringen vervolgens op een blog zet, en dat is begrijpelijk. Mystery-visits worden in principe ingezet om het functioneren van het bedrijf te verbeteren, en dan wil men niet dat negatieve ervaringen van jou in de openbaarheid komen. Als je al iets met de uitkomsten wilt doen, overleg dat dan eerst met het bedrijf; misschien mag je ze wel gebruiken als ze niet tot een bepaald bedrijf te herleiden zijn.

Toegevoegd na 4 minuten:
Excuus, zie nu dat je het hebt over ervaringen bij de concurrent van je opdrachtgever. Dan ligt het waarschijnlijk iets genuanceerder, maar dan nog is het niet kies om de verzamelde gegevens zomaar te openbaren. Jouw opdrachtgever betaalt je er immers voor, en door ze op een blog te zetten zouden andere bedrijven er gratis van kunnen meeprofiteren.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
LeonardN
6 jaar geleden
Volgens mij wil de vrager niet filialen van het ingehuurde bedrijf mysteryshoppen, maar van de concurrent. Feit blijft dat het een vreemde gang van zaken zou zijn.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Had ik inderdaad al door ;-)
LeonardN
6 jaar geleden
Ah zie de toevoeging. Excuus.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
ja het bedrijf vraagt ook om bij hun onderzoek te doen. zodat ze zelf ook kunnen verbeteren.
LeonardN
6 jaar geleden
Dan willen ze het zeker niet gepubliceerd hebben, al helemaal niet als er iets negatiefs uitrolt en al helemaal niet als ze er slechter uitrollen dan de concurrent. Daarom zal je dat dus of zelf moeten onderzoeken en publiceren of als opdracht doen en dan juist intern/geheim houden.