Zijn publieke zaken breder dan de overheid?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Antoni
6 jaar geleden
Wat bedoel je met "publieke zaken"? Van je antwoord op die vraag is het antwoord op jouw vraag ahankelijk. Naar mijn idee is er geen vaststaande definitie van publieke zaken.

Antwoorden (1)

Bedoel je publieke taken? Dan is het antwoord bevestigend. De overheid heeft een aantal taken zelf nooit (helemaal) opgepakt, of later weer geprivatiseerd. Energievoorziening bijvoorbeeld, of postbezorging. En veel gemeenten bouwden sociale huurwoningen, of legden een kabelnetwerk aan, om dat later weer te verkopen.
En wat dacht je van de ziektekostenverzekering. Dat is een privaat geregelde verzekering, maar juridisch zo dichtgeregeld dat het in feite een publieke taak is.
Onderwijs, ook een mooi voorbeeld. Kinderen zijn leerplichtig, en scholen moeten aan waslijst regeltjes en verplichtingen voldoen. Maar slechts het openbaar onderwijs wordt door de overheid zelf verzorgd.
Overigens kun je van mening verschillen over wat wel of niet een publieke taak is. Zie bijvoorbeeld de discussie in Amerika over Obama-care.
teusvh