Waarom trommelen ze in de tweede kamer en waarom mag dit?

Soms als iemand een punt maakt o.i.d. in de tweede kamer wordt er wel eens getrommeld ofzo.
nu mijn vraag waarom trommelen ze en waarom mag dit?

Voorbeeld:
https://www.youtube.com/watch?v=pm-f79ULPXU op 10:10 minuten

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
11.6K

Antwoorden (2)

dat trommelen is i.p.v gejuich of geklap ... dat is om aan te geven dat iemand net iets geweldigs geeft gezegd zonder de hele 2e kamer teveel te verstoren.
een soort geluid van "ja goed gezegd wij staan daar achter"
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Deze vorm van trommelen heet 'roffelen'.
Roffelen door partijen in de Tweede Kamer is om het publiek te laten weten welk standpunt een partij heeft.
In het YouTube filmpje hoor je dat de Voorzitter gelijk een nieuwe spreker verzoekt het woord te nemen, met de bedoeling het roffelen zo kort mogelijk toe te staan.
http://www.scienceguide.nl/200905/de-roffel-in-de-kamer-en-de-tijdgeest.aspx

Toegevoegd na 7 minuten:
Het kort roffelen – met de vlakke hand op de tafelrand trommelen – is alleen aan de Kamerleden toegestaan. Het is het publiek verboden om tijdens de Kamerdebatten hun emoties te tonen door bv handgeklap of welke geluiden dan ook.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Er kan nog op verschillende manieren geroffeld worden in de Tweede Kamer.
Een strijdroffel toont bijval voor hetgeen een politicus zegt, een plechtigheidsroffel kan gegeven worden bij een feestelijke mededeling.
Wouter Bos kreeg in 2009 een langdurige plechtigheidsroffel n.a.v. zijn mededeling dat hij voor de derde keer vader was geworden.