Kan ik de nederlandse staat aangeven bij de europese comissie?

De sleepwet

De vernieuwde Wet op de inlichtingen- en veiligheidsdiensten, ook wel sleepwet, geeft een uitbreiding van de middelen die de diensten (AIVD en MIVD) mogen inzetten. De grootste veranderingen zijn:
Er mag een zogenaamd “sleepnet” worden ingezet om massaal online communicatie af te luisteren, ook van niet verdachte burgers. Zo mag een hele wijk afgeluisterd worden wanneer er een verdacht persoon in woont.
Alle geautomatiseerde apparaten mogen gehackt worden. Denk bijvoorbeeld aan uw telefoon, computer of smart-tv.
Er mag een geheime DNA-databank aangelegd worden waar iedereen in terecht kan komen.
Verzamelde data mag met buitenlandse inlichtingendiensten gedeeld worden, ook zonder deze eerst geanalyseerd te hebben.
Instanties als de Raad van State, de Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid, de Nederlandse Vereniging van Journalisten en verscheidene wetenschappers hebben al hun zorgen geuit over deze wet. De wet is op 11 juli aangenomen door de Eerste Kamer.

Ik vind dit een ernstige vorm van privacyschending en als fb dit doet krijgen ze torenhoge boetes. Waarom de nederlandse staat dan niet?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
https://sleepwet.nl/
U hebt de aanvraag voor een referendum aardig overgetypt.
paulus811
6 jaar geleden
Ik heb ook het sterke vermoeden dat deze vraag niet als vraag bedoeld is, maar als klaagzang. Van mij mag die sleepwet er komen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@paulus811, het vreemde is dat jan en alleman hun hele hebben en houwen via de social media op het Web zet (Internet vergeet niets, wat er op staat, gaat er meestal niet meer af).
Wordt het Web gebruikt om Nederland veilig te houden, dan wordt er plotseling met privacyschending geschermd.
Een veiligheidswet die AIVD en MIVD meer mogelijkheden biedt om via internationale samenwerking terreur te bestrijden, is vele malen beter dan wachten tot er een noodtoestand moet worden uitgeroepen. Dat Facebook torenhoge boetes krijgt voor privacyschending is een goede zaak, Facebook heeft zich aan de wet te houden en heeft niet de bevoegdheden die de AIVD en de MIVD wel hebben.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Niet over getypt maar copy/paste. Referendum heeft toch geen nut want de overheid doet toch wat zij zelf willen. Ik zet geen drol op socialmedia. Omdat idd t internet niks vergeet. Overigens is het in zekere zin een klaagzang maar wil mijzelf er hard voor maken om hier tegen in te gaan. Nu is t nog tegen rerroristen. Straks voor andere doeleinde.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@Alrik, dan trek ik mij compliment in, vond het zo mooi getypt.
U zegt dat u geen drol op Internet zet, maar deze keutel die u nu op GoeieVraag hebt gezet, waar u het volste recht toe hebt, verdwijnt ook niet van Internet. Er zal een bekwame en alerte Commissie van Toezicht moeten worden benoemd. De nieuw benoemde TIB (Toetsingscommissie Inzet Bevoegdheden) heeft de vereiste kwaliteiten zeker niet, daar zijn de rechters het over eens.
Het Kabinet vraagt de Raad voor de Rechtspraak altijd om een advies, dat is deze keer niet gebeurd.
Wat er op grond van de nieuwe Wet geoorloofd is, is in veel van de ons omringende landen al zonder wetswijzigingen mogelijk.Terrorisme is een groot probleem dat Europa uit elkaar drijft. Een belangrijke taak van de overheid is om onze veiligheid te waarborgen, maar hoe? en door wie? wordt bepaald wat veiligheid is.
Wachten tot het niet anders kan, zodat de noodtoestand moet worden uitgeroepen en steeds kan worden verlengd, is wel de slechtste keus. Het état d’urgence werd in Frankrijk ook voor omstreden doeleinden gebruikt. Klimaatactivisten kregen huisarrest. Uw opmerking: "Nu tegen terroristen, straks voor andere doeleinden" is inderdaad een punt van grote zorg.
HeerVoldemort
6 jaar geleden
Massaal afluisteren en dergelijke gaat het probleem niet verhelpen. Het zorgt alleen maar voor paniek en mensen worden er alleen maar wantrouwig door. Wat wel gaat helpen. Betere communicatie tussen landen en douane onderling en bepaald tuig niet (meer) binnen laten. Grenzen weer dicht en fatsoenlijke controles. Jammer dan als je moet wachten bij de grens. Tuig uitzetten en niet vergeven en vergeten. Heb je, je misdragen. Oprotten meteen terug op het vliegtuig onder begeleiding en tot nooit weerziens. Database aanleggen van tuig met DNA, iris scan en vingerafdrukken. En iedereen controleren bij binnenkomst in het land. DNA e.d. van reizigers die aankomen en dat niet matcht niet opslaan natuurlijk. Alleen kijken of het overeenkomt met dat van een stuk tuig. Match? Niet opsluiten of aanhouden. Rechtsomkeert en onder begeleiding er weer uit.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@HeerVoldemort, je bedoelt de vlieg-tuig-trap-methode?
HeerVoldemort
6 jaar geleden
Als je het zo wilt noemen. ;-)
Maar alleen voor tuig. Wat mij betreft is iedereen welkom. Maar kom je om te k*tten...k*t dan maar op en kom nooit meer terug.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dan zijn wij het eens en in goed gezelschap.
https://www.youtube.com/watch?v=b1e3D9ZeKjo
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Er is nogal een verschil tussen zelf iets op internet zetten en toestaan dat een ander alles mag doorzoeken. Een soortgelijk argument als: Vreemd dat sommige meiden met allerlei uitdagende kleding lopen, maar moet je ze eens horen als alle kleding van het lijf getrokken wordt en ze verkracht worden.

Antwoorden (1)

Om het kort te houden: neen dat kunt u niet. (U kunt het natuurlijk wel, maar dat heeft geen enkele zin)
De Europese Commissie mag als enige EU-instelling wetsvoorstellen indienen; zij heeft het zogenaamde recht van initiatief. Daarnaast controleert de Commissie of de Europese wetgeving juist wordt toegepast in de lidstaten.

Het is niet nodig dat alles op Europees niveau wordt geregeld, als een lidstaat een bepaalde wetgeving nodig acht mogen zij dit zelf regelen.
Wet op de inlichtingen- en veiligheidsdiensten is door de Eerste Kamer getoetst op haar rechtmatigheid en aangenomen.

Toegevoegd na 13 minuten:
De Europese Commissie controleert of de Europese wetgeving juist wordt toegepast in de lidstaten. Bij overtredingen kan de Commissie een lidstaat dwingen zich aan Europese regelgeving te houden, door een procedure te starten bij het Europese Hof van Justitie.
De Europese wetten - het gemeenschapsrecht - moeten in alle lidstaten hetzelfde worden uitgevoerd. Het Hof van Justitie ziet er verder op toe dat het EU-recht in alle lidstaten op dezelfde manier wordt toegepast.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
https://www.eerstekamer.nl/9370000/1/j9vvhwtbnzpbzzc/vkgudfl6pgy4/f=y.pdf https://www.eerstekamer.nl/9370000/1/j9vvhwtbnzpbzzc/vkh37qglhlye/f=y.pdf