Heeft mijn vriend een kans eerder vrij te komen?

Het is een beetje een ingewikkeld verhaal.
Mijn vriend zit vast in zwitserland uitspraak 36maanden,waarvan 16maanden celstraf en 20 maanden voorwaardelijk.

Hij vroeg gelijk aan zijn advocaat of hij recht had op vervroegde invrijheidsstelling antwoord was nee.

Volgens de gevangenis dirictuur waar hij een gesprek mee heeft gehad in april ivm overplaatsig nederland was zijn aanvraag niet zinvol dit omdat als hij zich netjes gedroeg evt op 1aug of 11 sept vrijgelaten zou worden.

Op internet lees ik dat hij er niet voor in aanmerking komt (volgens nederlandsrecht)

Ik heb contact gehad met buitenlandse zaken en die vertelde me dat hij er wel een kans op maakt. Maar dat het wettelijk geen recht is maar dat het via de wet wel toegelaten word iemand eerder vrij te laten,en dat het dan meer een gunst is.

dit betreft zijn onvoorwaardelijke straf van 16 maanden. Overzijn 20 maanden voorwaardelijk zei ze dat zijn inprinsiepe afspraaken en voorwaarden waar je je 20 maanden aan moet houden.

Dus ja ingewikkeld allemaal ik en mijn vriend weten dus niet of hij nu wel of geen kans maakt en weet dus niet of het zwitsersrecht mischien anders is.

Hoop dat iemand iets meer verstand ervan heeft als mij.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Als hij nog gaat vluchten dan zal hij juist langer moeten zitten. http://www.telegraaf.nl/binnenland/28725682/__Man_met_47_kilo_xtc_gepakt__.html
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Gewoon uitzitten. Is het makkelijkst en het eerlijkst. Je gaat niet voor jan doedel de bak in...
ronron1212
6 jaar geleden
Dan komt hij toch haast vrij dus even geduld nog. Die 20 maanden zijn een staf die boven zijn hoofd hangt als hij zich na zijn vrijlating niet aan de gemaakt afspraken houdt of weer iets doet dat strafbaar is.
Erna55
6 jaar geleden
Hij is veroordeeld tot 16 maanden gevangenis.
Vanuit welke gedachte vind je dat hij geen 16 maanden zou hoeven uit te zitten ?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
" Hij is veroordeeld tot 16 maanden gevangenis.
Vanuit welke gedachte vind je dat hij geen 16 maanden zou hoeven uit te zitten ?" Nou ja, kijk naar Volkert vd G. die heeft ook 2/3 van zijn straf maar hoeven uit te zitten, in hoeverre is dat dan reëel t.o.v. de nabestaanden van Pim Fortuyn? En levenslang is doorgaans ook maar 30 jaar i.p.v. tot de dood... hoe zit het dan daar mee?
Ik vind dat je goed gedrag ook moet kunnen belonen...
ronron1212
6 jaar geleden
Is levenslang écht levenslang? Om dan maar antwoord te geven op de titel van dit artikel: Levenslang is écht levenslang. Wanneer je een onherroepelijke celstraf hebt gekregen (je hebt geen mogelijkheid tot hoger beroep meer), dan zit je daadwerkelijk tot je dood in de gevangenis. Geen pretje dus. Er wordt in Nederland dus niet zo heel soepel gestraft. Sterker nog: Nederland is het enige Europese land waar levenslang in beginsel ook daadwerkelijk levenslang is. We straffen wat dat betreft dus strenger dan de landen om ons heen. Hoezo te licht? Er zijn natuurlijk wel uitzonderingen: het is mogelijk dat een zaak herzien wordt en het is mogelijk om gratie te krijgen. Dat zijn de enige manieren om onder je straf uit te komen. Behalve dan het graven van een tunnel en ontsnappen, maar dat lukt vrijwel niemand.
http://www.wetrecht.nl/is-levenslang-echt-levenslang/
Erna55
6 jaar geleden
Wanneer hij zich netjes gedraagt zou dat mogelijk beloond kunnen worden.
Maar het is geen recht om bij voorbaat strafvermindering te krijgen.
" Hij vroeg gelijk aan zijn advokaat of hij recht had op vervroegde invrijheidsstelling " . Ook het het feit dat er in Nederland een aantal keren strafvermindering is gegeven, betekent niet dat iedereen daar dan ( ook in andere landen ) recht op heeft.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
" Ook het het feit dat er in Nederland een aantal keren strafvermindering is gegeven, betekent niet dat iedereen daar dan ( ook in andere landen ) recht op heeft." Nee, alleen degene die zich goed gedragen hebben op 2/3 van de straf. Maar als Pietje het krijgt wil Jantje het ook...
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Daarom is het ook geen recht dan kan/kunnen ook de genen die zich misdragen eerder vrijkomen. Maar mijn vraag is is er een kans op ivm dat hij 20 maanden voorwaardelijk heeft. Zover ik op internet gelezen heb niet, buitenlandse zaken zegt iets anders.
Mag een gevangenis dirictuur afwijken van de door de rechter opgelegde straf en hem dan toch eerder laten gaan bij goed gedrag uiteraard ook al heeft hij een deel voorwaardelijke straf?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Een gevangenisdirecteur heeft echt helemaal geen fluit te zeggen over de straf van een gedetineerde.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Oke volgens buitelandse zaken zou dit gaan in overleg met officier van justitie.
Eigenlijk heb ik nog niet echt een duidelijk antwoord wat betreft mijn vraag
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
De advocaat heeft in maart na de veroordeling gezegt dat hij niet eerder vrij kwam de datums staan indd op de brief doorgestreept Op de brief van de gevangenis zelf die mijn vriend mee kreeg na het gesprek voor de aanvraag overplaatsing staan deze datums ook alleen niet doorgestreept en is in april geweest. Juist de dirictuur heeft mijn vriend verteld dat hij eventueel 1aug of 11sep een kans had om vrijgelaten te worden door goed gedrag en dat daarom een aanvraag overplaatsing na nederland niet echt nut had Dus zodoende is het voor ons nu niet duidelijk
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dat is toch duidelijk? Hij maakt er kans op, waarschijnlijk bij goed gedrag of als ze gevangenis vol zit, maar het is geen recht.

Antwoorden (1)

De Zwitserse autoriteiten gaan alleen akkoord met detentie in Nederland als gegarandeerd wordt dat de volledige tenuitvoerlegging van de opgelegde straf gegarandeerd wordt. Dus de volle 16maanden detentie uitzitten. Daarna zal hij zo snel mogelijk Zwitserland worden uitgezet.
Aangezien er van vervroegde invrijheidsstelling, volgens de advocaat van uw man, geen sprake kan zijn, is overplaatsing naar een Nederlandse gevangenis niet zinvol. Dit verzoek is trouwens al afgewezen, schrijft u. Het verzoek kan niet opnieuw worden aangevraagd aangezien het Nederlandse ministerie van Justitie de WOTS-procedure maar één keer per persoon toepast. De afwijzing is dus definitief.

Als de advocaat die uw man heeft bijgestaan heeft gezegd dat er geen kans is op vervroegde invrijheidsstelling dan dient u ervan uit te gaan dat er ook geen enkele kans is. De advocaat heeft kennis van het volledige dossier, dat heeft Buitenlandse Zaken niet.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Duidelijk!! "Als de advocaat die uw man heeft bijgestaan heeft gezegd dat er geen kans is op vervroegde invrijheidsstelling dan dient u ervan uit te gaan dat er ook geen enkele kans is. De advocaat heeft kennis van het volledige dossier, dat heeft Buitenlandse Zaken niet" De advocaat heeft dit in maart gezegt en de datums staan indd op de brief doorgestreept Op de brief van de gevangenis zelf die mijn vriend mee kreeg tijdens het gesprek staan deze datums ook alleen niet doorgestreept en is van april. Een ding wil ik ook nog even aanhalen heeft de diricteur van de gevangenis geen volledige kennis van het dossier dan?
Juist de dirictuur heeft mijn vriend verteld dat hij eventueel 1aug of 11sep een kans had om vrijgelaten te worden door goed gedrag en dat daarom een aanvraag overplaatsing na nederland niet echt nut had. Dus zodoende is het voor ons nu niet duidelijk
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Er zijn tegenstrijdigheden in uw verhaal.
Reeds 24 maanden geleden schreef u dat uw vriend gedetineerd is. De uitspraak zou zijn: 36 maanden, waarvan 20 maanden voorwaardelijk
https://www.startpagina.nl/v/maatschappij/vraag/540432/gevangenisstraffen-zwitserland Dat houdt in dat uw vriend al minstens een half jaar gelden als ongewenste vreemdeling Zwitserland is uitgezet.
Als RIDYDJ schrijft u (over uw man) in een reactie dat hij in Nederland al vrij geweest zou zijn.
Volgens u zou het gegaan zijn om plusminus 5 kilo speed en plusminus 1000a2000 pillen die uw man (vriend) over de grens heeft gebracht.
Dat hij al vrij geweest zou zijn als hij in Nederland gepakt was met deze hoeveelheid is onwaarschijnlijk.
Indien men in Nederland gepakt wordt met deze lading speed en pillen,voorziet de wet tussen twee en vijf jaar gevangenisstraf. Bovendien kan er nog een geldboete worden opgelegd van een paar duizend euro, aangezien het hier niet om eigen gebruik gaat maar om dealen.
Kan het zijn dat de fantasie een beetje met u op de loop gaat?