Waar moet mijn man zijn resterende straf uitzitten?

Om een lang vehaal kort te maken mijn man zit vast in zwitserland. Nu wil hij daar vluchten en in nederland zijn eigen weer melden. Onze vraag is dan waar moet hij zijn resterende staf uitzitten in nederland of in zwitserland. hij zit daar nu 6 maanden en moet nog 6 maanden (overplaatsing na nederland is niet goed gekeurd ivm te korte resterende straf) Hij wil juist vluchten en weer melden om in nederland komen te ziten. zodat hij kindern vrouw en familie weekelijks kan zien. P.s hij zit daar niet voor niets maar dit neemt niet weg dat hij familie en vrienden wil zien. Kan alleen vinden dat als hij vlucht niet meer straf krijgt maar niets over waar dan de resterende straf uitgezeten moet worden.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.4K
paulus811
6 jaar geleden
Nederland heeft een uitleveringsverdrag met Zwitserland en ik vermoed dat ze om zijn uitlevering zullen vragen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Plus dat je straf vermeerdering/verhoging KAN krijgen als je gevlucht bent.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Hoe dacht men te ontsnappen? De Zwitserse gevangenissen zijn niet gelijk aan gatenkaas. Grote kans dat hij al opgepakt is voor de grens. Het vonnis in Zwitserland geldt met alle voorwaarden daaraan verbonden ook bij terugkomst in Nederland.
In Nederlandse gevangenissen wordt niet altijd één uur wekelijks toegestaan. In normale gevangenissen kan de directeur 1 keer per maand bezoek zonder toezicht toestaan.
https://www.dji.nl/contact/Bezoek/index.aspx
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@manonnetje33 Ik was altijd van mening dat ontsnappen/vluchten straffeloos kan (zolang je dat doet zonder wat te slopen/geweld te gebruiken). Maar hier kan ik fout zitten. Sowieso natuurlijk gezien vanuit Nederlands recht. Zwitserland zou het anders kunnen regelen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@joanDArc hij heeft de kans om 6 dagen per week gewoon op te stappen dit ivm werk buiten de gevangenis poorten. Als er geen beginnen aan was zou die het niet eens in zijn hooft halen te ontsnappen/vluchten. Het is niet zo dat hij het daadwerkelijk gaat doen maar het spookt wel door zijn hooft op "slechtere" dagen. Ik probeer hem eraan te herinneren dat evt die 2 datums open staan waarvoor hij dus niet hoeft te vluchten. En als hij het wel doet alles vergooid ermee.mijn andere vraag over vluchten en resterende straf uitzitten is meer dat mijn man denk evt de straf in nederland uit te kunnen zitten als hij vlucht. overplaatsing na nederland(wots) is afgewezen door nederland dit omdat hij voor het strafbaar feit wat hij gepleegt heeft, hier in nederland al op vrije voeten zou zijn geweest .dit zou betekenen dat bij overplaatsing hij onmidelijk invrijheid zou worden gesteld.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Bij bijvoorbeeld drugsdelicten gaan sommige buitenlandse autoriteiten, zoals Zwitserland, alleen akkoord met detentie in Nederland als gegarandeerd wordt dat de volledige tenuitvoerlegging van de in het buitenland opgelegde straf zal plaatsvinden.
Bij een eventuele toestemming om de straf in Nederland uit te zitten vindt dus geen vervroegde invrijheidsstelling plaats, maar moet de opgelegde straf volledig worden uitgezeten.
Voor gedetineerden die de gevangenis ongeoorloofd vroegtijdig verlaten geldt sowieso dat alle privileges ingetrokken worden.
(niet strafbaar houdt alleen in dat men geen extra maanden gevangenisstraf er bovenop krijgt, dus geen strafvermeerdering) Het verblijf wordt wel onaangenamer als alle privileges worden ingetrokken en men als vluchtgevaarlijk aangemerkt wordt. Het Nederlandse ministerie van Justitie past de WOTS-procedure maar één keer per persoon toe. Vluchten vanuit een Zwitserse gevangenis zonder in het bezit te zijn van het Id-bewijs of paspoort is ook niet aan te bevelen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@JoanDArc
Dus Conclussie beter gewoon blijven zitten
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ja, geen onverstandige vluchtpogingen ondernemen maar blij zijn met het voorrecht dat er buiten de gevangenis gewerkt mag worden.
Schrijf uw man vaak, stuur foto's en kleine briefjes van de kinderen.Schrijf in uw brieven of spreek tijdens eventueel telefoneren niet over vluchten. Noem het woord niet. Als uw man het woord 'vluchten' gebruikt, doe alsof u het niet gehoord hebt. Sterkte, en een beetje steun hebt u ook nodig.

Antwoorden (3)

Hij zal gelijk terug gestuurd worden naar Zwitserland om daar zijn straf uit te zitten
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Erna55
6 jaar geleden
En ook in een zwaarder regime komen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
En misschien ook een verlenging tegemoet zien komen?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Vluchten heeft geen strafverlenging tot gevolg
Je man zal gewoon in Zwitserland zijn resterende straf moeten uitzitten. Laat hem maar weten dat hij zich beter de moeite van de ontsnapping kan besparen, tenzij hij het allemaal de moeite waard vindt om in Nederland eenmalig zijn familie te kunnen zien.

"In principe kunnen verdachten van strafbare feiten alleen vervolgd worden in de staat waar ze het strafbare feit gepleegd hebben. Ook de straf die ze daarvoor opgelegd krijgen kan in principe alleen in die staat worden uitgezeten. Dit betekent dat als een verdachte of veroordeelde weet te ontkomen naar een andere staat, de straf of vervolging niet kan worden voltooid. Uitlevering kan plaatsvinden op grond van verdragen tussen Nederland of andere staten of op basis van de Overleveringswet. Uitlevering naar andere lidstaten van de Europese Unie geschiedt op basis van de Overleveringswet."
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
'Dit betekent dat als een verdachte of veroordeelde weet te ontkomen naar een andere staat, de straf of vervolging niet kan worden voltooid". Is op de vermelde situatie totaal niet van toepassing. De vervolging is al voltooid en er is uitspraak gedaan.
Bij arrestatie in het buitenland geldt het rechtssysteem en gevangenissysteem van dat land.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Er is iets misgegaan.
Bovenstaande reactie moet zijn: 'Dit betekent dat als een verdachte of veroordeelde weet te ontkomen naar een andere staat, de straf of vervolging niet kan worden voltooid'
is op de vermelde situatie totaal niet van toepassing. De vervolging is al voltooid en er is uitspraak gedaan. Bij arrestatie en uitspraak in het buitenland geldt het rechtssysteem en gevangenissysteem van dat land.
Inekez1
6 jaar geleden
JoanDArc, ik weet dat jij meer thuis bent in deze materie dan ik, dus ik ben geneigd je onmiddellijk te geloven. Maar kun je ook toelichten waarom die zin niet van toepassing zou zijn? Het volgt op de zin "de straf die ze daarvoor opgelegd krijgen kan in principe alleen in die staat worden uitgezeten." en het hele stuk gaat over uitlevering. In die context lijkt mij "...de straf ... niet kan worden voltooid" te betekenen dat de (resterende) straf niet in een ander land kan worden uitgezeten dan in het land waarin de straf is opgelegd. In het geval van deze vraag zou dat betekenen dat de in Zwitserland opgelegde straf niet (gedeeltelijk) in Nederland kan worden uitgezeten. Zwitserland kan wel om uitlevering van de veroordeelde vragen en Nederland kan daar dan aan meewerken. Er staat 'de straf of vervolging'. In dit geval heeft het alleen betrekking op de straf. Alleen "of vervolging" is hier "totaal niet van toepassing". Of zie ik iets verkeerd of over het hoofd?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Zwitserland, waar de gevluchte de misdaad heeft gepleegd, zal Nederland om uitlevering verzoeken. Nederland heeft met Zwitserland een vertrouwensverdrag gesloten.
http://wetten.overheid.nl/BWBR0002559/2017-03-01
sorry dak het schrijf maar das echt dom .
Waarom als u nu in het ziekenhuis terecht komt (ff afkloppen van niet ) zouw die in aanmerking kunnen komen voor verlof .
Ga je als gedetineerden vluchten en er gebeurd wat met u , dan zijn zijn kansen verspeeld .
Gewoon de consequenties aanvaarden zoals ze zijn .
6 maantjes zijn zo voorbij ..
sterkte der mee .
Groetjes Vreeson
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Erna55
6 jaar geleden
Min.
Het is niet zo dat een gedetineerde verlof krijgt wanneer zijn partner in het ziekenhuis komt.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
als der echt wat is , en hut is ernstig krijg je in Nederland wel verlof mits je je gedraag in de bajes .
maarja . isti al ontsnapt . Om ff terug te komen op je vraag , misschien is het een optie om het even te vragen aan je man zijn advocaat of informatie inwinnen bij een wetswinkel ...?
Groetjes fijne avond
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Het is wel degelijk zo dat voor gedetineerden in Nederlandse gevangenissen er recht kan zijn op een speciale verlofregeling (incidenteel verlof) op grond van de Penitentiaire beginselenwet (Pbw).
https://www.commissievantoezicht.nl/dossiers/verlof/GW-en-DBV/incidenteel-verlof/incidenteel-verlof/ http://www.ad.nl/binnenland/poolse-doodrijder-mag-vervroegd-de-cel-uit~af0c899a/ Over eventueel recht op strafonderbreking voor Nederlandse gedetineerde in een Zwitserse gevangenis laat ik mij niet uit. Dat zal men via de eigen advocaat moeten bespreken