De opkomstplicht werd in België ingevoerd in 1893 toen onder druk van liberalen en socialisten een drastische verruiming van het kiesrécht werd doorgevoerd. Daardoor vertienvoudigde het aantal kiesgerechtigden met één klap van ruim 136.000 tot meer dan 1, 3 miljoen. Om de parlementaire weerslag van die drastische democratisering te temperen, kregen de gegoede burgers twee of drie stemmen ter beschikking, zodat zij een duidelijk overwicht behielden (met ruim 1,25 miljoen stemmen voor minder dan 520.000 kiezers, tegenover zo'n 850.000 kiezers met slechts één stem). De opkomstplicht moest de minder gemotiveerde burgers naar het stemhokje drijven, in de veronderstelling dat juist zij vooral zouden stemmen voor de gevestigde orde.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
SimonV
6 jaar geleden
Mooi antwoord, jammer genoeg heb je wat weggelaten uit je bron: ".... voor de gevestigde orde – een veronderstelling die toen verpletterend juist bleek.
Tegelijk werd de opkomstplicht echter ook verdedigd door de grote voorvechters van de democratisering, socialisten en Daensisten. Die vreesden dat veel arbeiders, loontrekkenden en ambachtslui door de bourgeoisie onder druk zouden worden gezet om weg te blijven uit de kieslokalen. Als zij zich op een wettelijke verplichting konden beroepen konden ze die druk omzeilen; en eens in het stemhokje was de stemming uiteraard geheim."
Misschien nog toevoegen?
Plus.