Nee, de koning is geen ambtenaar.

Een ambtenaar is een persoon die is aangesteld in een openbare betrekking om, ondergeschikt aan een hoger gezag, een deel van de overheidstaak te verrichten.
Ambtenaren kunnen werken bij de rijksoverheid (Nederland), een provincie, een gemeente, een waterschap of bij instellingen die worden beheerd door de staat of openbare lichamen.

Toegevoegd na 9 minuten:
De koning is wel een ‘trendvolger’, wat betekent dat zijn uitkering de wijzigingen in de ambtenarensalarissen volgt. Als de ambtenaren er wat bij krijgen, krijgt hij dat ook.
De leden van de hofhouding zijn arbeidsrechtelijk gezien in dienst van de koning en zijn dus ook geen ambtenaar.
SimonV