moet de koning luisteren naar de minister president tijdens een crisissituatie?

Bijvoorbeeld: als er oorlog uitbreekt, moet de koning dan het land verlaten wanneer de minister president dit zegt? Of mag hij dit zelf ook bedenken en uitvoeren? Dit omdat de minister president verantwoordelijk is voor de daden van de koning. De minister president moet dus ook kunnen uitleggen waarom de koning het land verliet, ook al was hij het er zelf niet mee eens.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden

Antwoorden (1)

Een minister-president kan nooit zo direct tegen de koning zeggen dat hij/zei het land moet verlaten. Dit is niet in de wet geregeld. Een minister-president zal er wel op aandringen mocht het land in oorlog komen. Maar waarschijnlijk zullen het eerder zijn adviseurs zijn die hierop aandringen.

Toegevoegd na 46 seconden:
De koning mag natuurlijk gaan en staan wij hij wilt. Hij mag alleen geen politieke besluiten maken of zijn mening geven.