Wat is nu precies links en rechts in de politiek?

Ik volg de politiek pas sinds kort en hoor de hele tijd de termen 'links' en 'rechts' voorbij komen. Kan iemand mij goed vertellen wat het precies inhoudt en wat de verschillen zijn?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
5.3K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Check de wiki, daar vind je een beter antwoord dan je hier ooit zult krijgen over deze vraag:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Links_(politiek)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Precies is onmogelijk . Maar globaal is progressief links en conservatief rechts . Links is meer voor hogere belasting om daar meer voor de samenleving te doen . Rechts is wat zuiniger en geeft wel weer graag geld uit aan defensie . Maar in Nederland is er eigenlijk maar een nuance verschil tussen de meeste partijen . Een verschil in woordkeus en accenten . Alleen tijdens verkiezingen profileren ze zich als totaal anders . Echt wel links zou je de SP of GL kunnen noemen het CDA is van alles wat d 66 is best links qua milieu maar zeer rechts qua inkomens verdeling Pvv is zeer links qua inkomens verdeling en weer zeer rechts qua milieu . Vvd is wat men in Nederland rechts noemt. Tegen inkomens verdeling ( nivelleren) het leger goed bewapenen belasting niet verhogen . Maar nogmaals veel partijen hebben een meng vorm de enige linkse partij in Nederland is denk ik de SP compromisloos links . GL is ( quasi :)) intellectueel links met veel aandacht voor milieu D66 is rechts met veel linkse hobby's ( Wim kan ) geeft graag geld uit aan kunst en het universitair onderwijs en wil vernieuwen ( wat weten ze niet meer :)) want referenda en afschaffing 1e kamer durft men niet aan . Het CDA die oude bestuurders partij ( jaren in het midden dus bijna altijd een coalitie partner ) van wat linkse standpunten qua zorg maar rechts qua milieu En ja wel met een geloofsovertuiging een Pvv light zou je bijna zeggen maar dat is vloeken in de kerk . Dan hadden we nog de PvdA een vroegere linkse protest partij met standpunten zoals de SP maar zodra ze in de regering zaten een vvd light werden . Pragmatisch hun verantwoording nemen noemden ze dat zelf . Dit was natuurlijk een persiflage . Maar geeft aan hoe links en rechts door elkaar loopt en dat de marches om je te onderscheiden heel klein zijn .

Antwoorden (1)

Links en rechts zijn veel gebruikte termen in de Nederlandse politiek om partijen in te delen. De gronden waarop die indeling geschiedt en dus ook de indeling zelf staat vaak ter discussie. De betekenis van 'links' en 'rechts' was vóór 1945 overigens geheel anders dan nu.

Tegenwoordig betitelt men vooruitstrevende partijen als 'links' en meer behoudende partijen als 'rechts'. Linkse partijen zijn voor een grotere rol van de overheid in het maatschappelijk leven, terwijl rechtse partijen die rol beperkt willen houden. Voor een nadere plaatsbepaling worden ook de termen centrum, centrumlinks en centrumrechts gebruikt. Partijen met radicale opvattingen worden extreemrechts of extreemlinks genoemd.

De indeling heeft overigens vaak meer te maken met het beeld dat van een partij bestaat, dan met concrete programmapunten.

Bovendien kan een partij op sommige punten behoudend ('rechts') zijn, maar bij andere onderwerpen juist weer progressief ('links'). Verder hebben partijen vaak 'vleugels': dat zijn partijleden die conservatievere of progressievere standpunten hebben dan de officiële partijlijn.

Linkse standpunten zijn over het algemeen:

- Streven naar meer macht voor de economisch 'zwakken in de samenleving' (klassenstrijd).
- Wantrouwen ten aanzien van de vrije marktwerking en van het bedrijfsleven (het kapitaal).
- Het toepassen van overheidsingrijpen om tot een eerlijkere verdeling van welvaart te komen.
- Zorg voor het milieu (vooral als dit bereikt wordt door meer overheidsmaatregelen).
- Maatschappelijke verandering door emancipatie van vrouwen.
- Ondersteuning van minderheden, bijvoorbeeld door 'positieve' discriminatie of - minder omstreden als links doel - het bestrijden van discriminatie.
- Verzet tegen racistische en xenofobe denkbeelden en tegen etnocentrisch nationalisme.

In Nederland zijn linkse partijen onder meer GroenLinks, de Socialistische Partij en de Partij van de Arbeid.

Rechtse standpunten zijn over het algemeen:

- Het streven naar individuele vrijheid.
- Het beperken van de inmenging van de overheid.
- Bescherming van bezit en inkomen.
- Marktwerking als stimulans van economische groei.

De VVD (Volkspartij voor Vrijheid en Democratie) is een voorbeeld van een Nederlandse rechtse partij.
Antoni
7 jaar geleden
Antoni
7 jaar geleden
Op deze website https://www.prodemos.nl/leer/informatie-over-politiek/politieke-partijen/indeling-van-partijen/ vind je nog onder meer deze informatie: "Links en rechts Het is populair om politieke partijen in te delen in linkse, rechtse en middenpartijen. Deze indeling is omstreden en niet altijd scherp te maken. Het gaat erom in hoeverre partijen in de maatschappij een grotere gelijkheid van inkomen, kennis en macht nastreven en hiervoor ook de staat, het overheidsbeleid, willen gebruiken. Hierbij is dus vooral sociaal-economisch beleid in het geding: werkgelegenheid, belastingen, inkomens, uitkeringen. Maar het gaat ook om onderwijs- en scholingsbeleid en inspraak van werknemers in bedrijven en instellingen. Als partijen voor staatsingrijpen zijn om die grotere gelijkheid te realiseren, dan noemt men ze ‘links’. Voor zover partijen bestaande ongelijkheden in inkomen en macht redelijk of onvermijdelijk vinden, noemt men ze wel ‘rechts’. Partijen die een positie tussen links en rechts innemen worden middenpartijen genoemd."