Waarom is Erdogan zo populair onder Turken ?

Op dit moment wordt Erdogan in Nederland vergruisd en beschimpt. Maar mijn ervaring is dat ook de Nederlandse media niet vies zijn van enig nationalisme.

Vandaar dat ik ook op zoek ben naar de andere kant van het verhaal: vele Turken (nee, niet allemaal !) steunen Erdogan door dik en dun. Wat zien zij dan in die man ?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
De behoefte aan een grote leider in tijden van onzekerheid is vaker voorgekomen in de geschiedenis.

Het beste antwoord

Dat is natuurlijk als niet Turk moeilijk . Maar ik spreek diverse Turkse mensen uit diverse Turkse streken.
Wat de men in hem ziet is de grote leider die het leger uit de macht ( politieke ) heeft verdreven zonder de waarden van Ataturk echt op te offeren naar buiten toe . Hij staat ook voor oude religieuze waarden . Zn vrouw draagt ook een hoofd doek . Terwijl de hoofd doek in het hoger onderwijs daar enige jaren terug niet of nauwelijks gezien werd . Dus de revival van islam waarden ( Hirshi Ali ) en de nationalistische kaart trekt hij constant . Tijdens de Irak oorlog werd Turkije enorm rijk / handel in olie financieel centrum van die regio maar ook de door Europa gewenste goede relatie legde Turkije geen wind eieren het land werd met sprongen rijker . Ja dan vergeef je zo' n man veel . Vergeet niet dat het nog maar ruim 100 jaar geleden is dat Turkije een wereld macht is geweest . De turken voelen zich vernederd door diverse situaties en deze man geeft hun weer trots . Dat hij daarvoor koerden en liberale krachten moet elimineren ach ja dat zijn terroristen . Het westen zeker ook Nederland heeft best rare signalen gegeven naar Turkije . Bea kwam ooit tijdens de nog seculiere tijd op visite en in haar gevolg zaten diverse hoofd doeken ( sorry ) de enigszins liberale stromingen werden daardoor nog meer opzij gezet . Ook Europa kneep velen oogjes dicht bij het uit moorden van de koerden in Irak en Syrië
Ja Amerika had Turkije nodig dat gaf Erdogan de kans om de grote man te spelen ( en ja dat is hij nu !!) Erdogan spreekt de taal van het volk is kort door de bocht een van hen . Weet heel populistisch het volk te mennen schreeuwt rustig dat Europa een fascistisch christelijk clubje is en geeft even later diverse staats hoofden een hand.( ja hij roept dat al jaren ) . De turken smullen er van . Maar Erdogan heeft ook prima zaken geregeld , vuil ophaal diensten , de waterzuivering , de verkeer 's chaos , de lucht vervuiling door de overstap naar gas en jaarlijks komen er 1000 nieuwe scholen bij . Erdogan komt voort uit de moslim broederschap en heeft daarvoor ook in het verleden veroordelingen gehad . En moest toen de leiding aan Gül afgeven . Ja eigenlijk dromen nog veel turken van een nieuw groot Turks rijk en ja daar geeft Erdogan gehoor aan . Zie de parallel met Poetin. Ook een leider van ooit een wereld macht het volk voelt zich vernederd . En ja de russen en de turken houden van hun half god .
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Lees het boek v Nicolas Cheviron of zo iets :) geeft een inkijk in het leven van Erdogan zeer interessant .
Z512099
7 jaar geleden
+ prima antwoord.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
De toenmalige Koningin Beatrix (de huidige prinses Beatrix) bezocht in 2012 Turkije ter gelegenheid van vierhonderd jaar diplomatieke betrekkingen tussen Nederland en Turkije.
In haar gevolg werden er geen hoofddoeken
gedragen, wel door o.a. de vrouw van de toenmalige president Abdullah Gül.
Erdogan was premier van Kabinet III
http://www.nu.nl/buitenland/3491143/turkse-president-neemt-opnieuw-afstand-van-erdogan.html Het antwoord rammelt wel aan alle kanten, zelfs in de kleine details.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
http://www.rd.nl/vandaag/buitenland/op-taksim-schreeuwt-vooral-het-oude-turkije-1.317459
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Beste Joan mijn opsomming over de goede en slechte streken van Erdogan is verre van compleet dat is juist . De hoofd doek affaire was toen pikant en in het nieuws . Ja Erdogan had een veroordeling zelfs gevangenis straf in Turkije in het verleden vanwege islamitische opruiende gedichten of ? Toen moest hij tijdelijk anderen voor hem dulden De vraag had kunnen zijn wat zagen onze politici toen in Erdogan en en consorten . Ja dat was stuitend voor de liberale krachten in Turkije Maar de vraag is wat zien de turken in hem Een half god die hun uit zicht geeft op een nieuw groot Turkije ? . Ik vind deze crises zeer contraproductief maar dat heb ik al eerder uitgelegd dit doet zeker de seculiere liberale Turk of neder Turk of Nederlander geen goed . Erdogan zoekt iets om zich tegen af te zetten Om nog groter te worden .
Ja ik vind dat onze politici van usa tot zeg Nederland in het verleden Erdogan veel te veel hebben gespaard en totaal verkeerde signalen hebben geven . Mogelijk goed bedoeld om hem niet extremer te maken maar het heeft totaal verkeerd uitgepakt ( lijkt het ) maar nu doorschieten de andere kant op lijkt mij ook niet handig . Wat win je ? Wat verlies je . Ja allebei de verkiezingen :)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Kapperkort, even over de hoofddoekaffaire, die speelde naar aanleiding van een bezoek aan een moskee in Abu Dhabi waarbij zij perfect toonde hoe men zich dient aan te passen aan de
gebruiken van het gastland. Dat de Nederlandse regering al veel eerder had moeten laten weten dat de grenzen bereikt waren ben ik met u eens (hoeft daarom niet waar te zijn).
Nederland kon niet alleen op de rem gaan staan, de Europese unie had ook nog iets te zeggen. Lid worden van de Eu, visumvrij reizen enz enz .
Zijn bewondering voor de Turkse dichter Necip Fazıl Kısakürek was alom bekend bij politici en diplomaten.
https://www.groene.nl/artikel/we-gaan-het-land-zuiveren Waarom hij zo populair is? Het antwoord is te vinden in de geschiedenis. Daarom is geschiedenis zo'n belangrijk vak, hoewel men er nog nooit iets van heeft geleerd lijkt het.
L'histoire se répète, een Frans gezegde van de Franse schrijver en staatsman Victor Hugo,
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Chateau Briand of verder niks :) die Hugo toch ? Ja de geschiedenis herhaald zich ( helaas) . Zijn dromen zijn voor een deel die van mij . Minder nationalistisch de mens centraal , godsdienst respecteren maar niet alles geloven en alle Europese landen federaal in vrede met elkaar omgaan . Dat was best een nieuwe gedachte toen . Maar helaas moesten er nog duizenden liters bloed vloeien . Maar het nationalisme is bij de Nederlander ook niet ver weg zodra het Nederlands elftal speelt of iemand van buiten Nederland iet s zegt over het koningshuis dan zijn alle rapen gaar en het gezond verstand vliegt het raam uit . Terwijl wij zelf daar wel grappen of kritiek op hebben . Dat zelfde of nog sterker heeft men ook in Turkije of Rusland hoe meer men erdo aanvalt des te populairder wordt hij .
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Nee de hoofd doek affaire was eerder in de nog zeg seculiere periode . De situatie waar jij op doelt is veel en veel later . Ja dat zag er mal uit maar ach je past je aan de omstandigheden aan . Mocht ik in een synagoge komen zou ik ook indien gewenst een keppel op doen . Ik trek ook al jaren Mn schoenen uit bij sommige bezoeken .
Z512099
7 jaar geleden
Aan Kapperkort, als je bij ons op bezoek komt is voeten vegen voldoende, schoenen uitdoen hoeft niet...