Waarom staan o.a. Afghanistan, Saoedi-Arabië en Egypte niet op de lijst van Trump?

Waarom staan o.a. Afghanistan, Saoedi-Arabië en Egypte niet op de lijst van landen waarvan de inwoners niet meer naar de V.S mogen vliegen? Heeft Trump dat al verklaard?

Toegevoegd na 8 minuten:
Althans het gaat om terrorisme, nu zijn dat juist de landen waarvan de inwoners in de V.S. aanslagen pleegden of tegen Amerikanen pleegden.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.1K
SimonV
7 jaar geleden
Je bent niet de enige die dit opmerkt: http://www.vox.com/policy-and-politics/2017/1/25/14383316/trump-muslim-ban-immigration-visas-terrorism-executive-order
paulus811
7 jaar geleden
Zou dit wellicht een te groot risico voor de olieaanvoer zijn? En daar Amerikanen nu juist aan verslaafd.
paulus811
7 jaar geleden
Opmerkelijk of niet, je kunt niet met ieder land bonje maken. Zo dom is Trump nu ook weer niet.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dat zijn landen waar de USA enorme hoeveelheden wapens aan verkoopt . Bij de Saoedi's is de relatie schizofreen dat land steunt ( de ) soennitisch terroristische groeperingen maar kopen wel aan miljarden aan Amerikaans wapen tuig . Egypte doet Han en span diensten voor de usa qua terroristen opsluiten en verhoren . En Afghanistan ja de Amerikanen hebben het veilig achtergelaten :) Dus goede klanten ga je niet tegen de haren strijken . Het besluit lijkt mij contraproductief en een mogelijke voorbode van meer ( weer ) ingrijpen in het Jemen conflict . Waar de usa in een rare spagaat zitten . De Saoedisch steunen de soennieten en Iran de sjiieten . Precies zoals in Syrië dus als de strijd verder escaleert in Jemen enz. Zou ik niet verbaast zijn helaas

Antwoorden (2)

Het lijkt te gaan om zakelijk belang.

Het concern van Donald Trump en diens familie heeft geen zakenbelangen in de landen waarvan burgers nu wel een inreisverbod hebben gekregen .
Zij hebben wel zakelijke belangen in Saoedi-Arabië, Egypte en Koeweit .

------Het grondgebied van de Verenigde Staten werd door Trump met onmiddellijke ingang tijdelijk gesloten voor reizigers uit Iran, Irak, Libië, Somalië, Soedan, Syrië en Jemen. Opmerkelijk, volgens commentatoren in de Amerikaanse media, want bij de aanslagen op Amerikaans grondgebied van de laatste twintig jaar was niet één terrorist betrokken uit de aangewezen landen.
Die kwamen namelijk uit Saoedi-Arabië en Egypte (aanslagen 11 september, 2001), Kirgizië (aanslag Boston, 2013), Afghanistan (aanslag Orlando, 2016), Pakistan (aanslag San Bernadino, 2015), Egypte (aanslag Los Angeles, 2002). Bij al deze aanslagen kwamen ruim 3000 mensen om het leven op Amerikaans grondgebied.----

Toegevoegd na 6 minuten:
Volgens Norman Eisen, voormalig adviseur van president Obama riekt Trumps keuze naar belangenverstrengeling van enerzijds de president en anderzijds de baas van de multinationale onderneming Trump. Dochter Ivanka Trump verklaarde twee jaar gelden nog haar ambities voor de Saudische markt en die van de emiraten.
7 jaar geleden
in de grond zit daar oli waar amerika afhankelijk van is.